De onderzoekende fase vindt Marinka van Beek cruciaal. ‘Door middel van een gelijkwaardige dialoog leg ik samen met de klant de elementen bloot en schep ik ruimte voor gedragsverandering.’ Marinka werkt ruim dertig jaar als coach van individuen, teams en organisaties, daarnaast doceert ze bij de coachopleiding van Hogeschool Windesheim.
Onderzoeken in dialoog
In een coachingstraject combineert Marinka verschillende theorieën en methoden, maar altijd volgt ze haar coachcirkel van contracteren, onderzoeken, doelen bepalen, uitvoeren en evalueren. Veel vraagstukken spelen bijvoorbeeld op het werk en thuis, maar Marinka houdt de focus graag op werkgerelateerde vragen. Haar sterke kant zit ’m in het onderzoek van het vraagstuk. ‘Welke elementen zijn aanwezig, welke werken belemmerend en welke bevorderend?’ Wanneer ze een team coacht, kan die onderzoeksfase lang duren. ‘Toch gebeurt er dan ook heel veel; in de dialogen komen mensen al met ideeën en gedragsverandering.’
Marinka geeft graag een voorbeeld. ‘Een coachee van me is beleidsadviseur en ze nam te veel werk op zich. Als pleaser zei ze overal ‘ja’ tegen. Dit zit in de persoon zelf, hier zal ze langer voor moeten oefenen. Maar dat ze het te druk had, kwam ook door het appel vanuit haar omgeving. Ze is onder andere voorzitter van een projectgroep en zij voerde steeds alle actiepunten uit. Ik
vroeg haar of ze er al eens aan gedacht had dat anderen ook acties konden uitvoeren.
‘In de dialoog komen mensen al met ideeën.’
Dat vond ze eng om te vragen, dus we gingen het oefenen. Dat please-gedrag is niet zomaar weg, maar vaak kun je wel op de korte termijn resultaten behalen.’
Humor is belangrijk
Humor is ook belangrijk voor Marinka. ‘Vanuit gelijkwaardigheid kun je ook humor gebruiken. Als ik met humor bezig ben, komt er energie vrij, maar het kost me ook energie.’
‘Een poosje dacht ik: dat coachen, gatverderrie! Iedereen kan maar coach worden en kan zichzelf coach noemen. Natuurlijk kan iedereen een beetje coachen, zoals iedereen een beetje kan verplegen. Ik vind het echt een professie.’ Met nadenken en schrijven
over het vak is Marinka al bezig vanaf 2005; vanaf die tijd verzorgde zij de coachingsopleiding van Hogeschool Windesheim en schreef zij samen met Ineke Tijmes het boek Leren coachen. ‘Coachen is zo hot omdat we niet zo veel communiceren, we zoeken daarom het goede gesprek op. Gelukkig zijn mensen en organisaties steeds kritischer in wie ze vragen als coach.’
Over de definitie van een professionele coach kan Marinka kort zijn: ‘Die kan zichzelf verantwoorden; wat doe je, waarom en hoe doe je dat? Deze verantwoording doe je aan de hand van een model of theorie.’
Naast het werken met een model of theorie is een werkelijke ontmoeting essentieel. Het werken aan het vraagstuk met de klant vraagt om interventies in het hier-en-nu.‘Veel mensen, teams en organisaties kunnen ondersteuning gebruiken. Dat is wat ik in huis heb en waar ik plezier aan beleef. Gelukkig is elk mens en elk team anders, het blijft inspirerend.’