De favoriete werkvorm van Inge Miltenburg-Bos is blended learning. Daarmee heb je als coach of begeleider meerdere mogelijkheden om mensen te prikkelen bezig te blijven met hun traject. Omdat je zo’n 21 dagen nodig hebt om aan nieuw gedrag te wennen, gebruikt Inge Miltenburg-Bos blended learning bij haar coachingstraject. ‘Zo is de coachee ook tussendoor bezig met het ontwikkelen van zijn veerkracht. Het maakt het traject ook heel persoonlijk.’
FAITH-methode
Inge Miltenburg-Bos coacht vooral mensen die een nare ervaring hebben meegemaakt, zoals een auto-ongeluk of burn-out, of angsten hebben door de toestand in de wereld. ‘Ik coach ook mensen die meer willen halen uit hun leven: hoe kan ik verder groeien?’ Hiervoor gebruikt ze haar FAITH-methode, die bestaat uit zes modules van een dagdeel een-op-eencoaching. ‘Elk dagdeel heeft een eigen thema.’
Bij haar coaching maakt Inge al langer gebruik van blended learning. ‘Vooraf krijgt de coachee een opdracht en in de coaching gaan we daarmee verder. Na afloop krijgt de coachee een link naar filmpjes waarin de theorie nogmaals wordt uitgelegd en ik geef coachees een opdrachtenboekje waarin ze zelf aantekeningen kunnen maken.’ Ook is Inge bereikbaar via WhatsApp en mail, en maakt ze regelmatig een belafspraak met een coachee tussen de sessies door.
‘De verantwoordelijkheid om met het traject bezig te blijven, ligt bij de coachee.’
‘Het fijne aan blended learning is dat je meerdere ingangen hebt om mensen te prikkelen. Iemand die visueel is, kijkt graag naar de filmpjes, een ander schrijft liever en dan zie ik bijvoorbeeld allemaal post-its in het opdrachtenboekje.’ Weer anderen bellen of mailen elke week wel een keer. ‘Het is heel persoonlijk, net als een traject om persoonlijke veerkracht te ontwikkelen.’
Bezig blijven met het coachtraject
Overigens coacht Inge niet online, ze ziet haar coachees graag face to face. De online omgeving blijft ze steeds aanpassen aan de veranderingen in haar FAITH-traject. ‘De vormgeving, maar vooral inhoudelijk. De polyvagaaltheorie over je stresssystemen reguleren heb ik bijvoorbeeld onlangs toegevoegd bij de module Heal-stap over je fysieke herstel. Door het schrijven van mijn boek Coachen naar veerkracht heb ik mijn coachingstraject grondig onder de loep genomen en verder verfijnd.’
‘Met blended learning heb je meerdere ingangen.’
Inge is enthousiast over blended learning: ‘Mensen blijven bezig met het coachtraject. In een sessie van drie uur gebeurt heel veel en wanneer je wat kunt terugkijken, beklijft er meer. De verantwoordelijkheid om met het traject bezig te blijven ligt bij de coachee, dat vind ik ook prettig. Overigens schrijven vrouwen vaker en kijken mannen meer naar de filmpjes’, lacht ze. Inge stuurt haar coachee altijd een verslagje na een sessie en vraagt ook om een verslag van de coachee. Nog een manier waarop de coachee tussen de sessies door bezig blijft met het traject.
Wanneer Inge merkt dat de coachee een trauma heeft en er een blokkade is, kan zij EMDR toepassen. ‘Met EMDR kun je heel snel door de blokkade heen. Dan zet ik het coachtraject stop en gaan we een aantal EMDR-sessies doen.’ Zoals bij iemand die uit een ingewikkelde relatie kwam. ‘Hij cijferde zichzelf ook weg in de coaching. Na vijf sessies met EMDR kon hij weer verder met de coaching.’
Door: Nienke van Oeveren. Bron: Coachlink Magazine #18: Patronen