
Hoe ga jij helder en aantrekkelijk verwoorden waarom iemand precies jou als coach wil hebben? Hoe val je op tussen al die andere coaches? Jij moet weten wat jou als coach uniek maakt en – niet onbelangrijk – dit ook glashelder kunnen overbrengen. Een goede branding is dus key. En dat is meer dan een logo, een kleur of een eigen stijl. Die elementen zijn de kers op de taart. Het gaat om het fundament dat eronder ligt. Dat is je eigenlijke branding en dat stevige fundament maakt jou een topmerk.
Dagelijks komen er duizenden berichten voorbij die om je aandacht vechten. En je hebt maar 2 seconden hebt om een eerste indruk te maken. Breekt het zweet je al uit? Zie daar maar eens tussen op te vallen als zelfstandig ondernemer…
De meerwaarde van ijzersterke branding
Op het woord branding kunnen we allerlei definities loslaten, maar waar het op neerkomt is hoe andere mensen over jou denken en welk gevoel je bij hen oproept. Zie het als een onderbuikgevoel dat bestaat bij je publiek. Dit gevoel kun je actief beïnvloeden, door heel gericht jouw unieke boodschap te verkondigen en zo keer op keer je droomklant te raken in hoofd én in hart.
Als je helder en gericht uitdraagt wie je bent en waar je voor staat, dus wie je wilt aanspreken met welke boodschap, geeft je dat veel meer controle: over welke klanten er bij je terecht komen, hoe je werk eruit ziet en hoeveel energie het je oplevert. Dat is nog eens fijn ondernemen!
Goede branding ontstaat dan ook vanuit jouw unieke persoonlijkheid. Aan jou de uitnodiging om de diepte in te duiken om te bekijken wat jou als persoon anders maakt dan al die anderen. Kijk eens wat jou energie geeft en een grote glimlach op je gezicht tovert. Wat zijn jouw kernwaarden en diepste drijfveren? Wie is jouw absolute droomklant? Vanuit welke missie onderneem je en naar welke visie werk je toe? Wat doe jij op jouw eigen bijzondere en onderscheidende manier?
Magnetisch aantrekkelijk
Zie je langzaam tevoorschijn komen wat jou magnetisch aantrekkelijk maakt? Het gaat niet om wát je precies doet, maar hóe jij dat op jouw geheel eigen wijze doet. Je bent onderscheidend, juist omdat je zo dicht bij jouw essentie blijft. Durf jij vol vertrouwen te gaan staan voor wat jou uniek maakt?
Alle jouw brandingbouwstenen vormen samen een solide fundament voor je communicatie. Onderscheid jezelf van al die andere coaches en experts in ‘the sea of sameness’ en laat jouw persoonlijkheid en professionaliteit zien met jouw unieke merkverhaal. Zodat je alleen nog klanten verwelkomt, die jij het allerleukste vindt! Hallo klanten en hallo energie!
Petra de Krom helpt coaches om vanuit hun unieke persoonlijkheid een topbrand neer te zetten. In een reeks van 8 blogs geeft ze je tips om van jouw losse puzzelstukjes een stralend merk te componeren. Een merk dat laat zien wie jij bent en waar je voor staat. Ben jij klaar voor een magnetische eerste indruk op jouw droomklant?