Maarten Gulickx is opleider van coaches en auteur van No-nonsense loopbaancoaching. Dit boek reikt jou als coach een blauwdruk aan voor een succesvol loopbaancoachtraject. Met deze blauwdruk help jij je coachee stappen te zetten richting zijn doel.
Wat is er lastig aan het aan coachen van loopbaanvraagstukken?
Veel coaches richten zich met name op wie de coachee is als persoon en minder op de actie stappen die de coachee kan zetten om die baan te krijgen waar hij behoefte aan heeft en waar de coachee aan kan werken op het gebied van profileren om op de juiste manier voor de dag te komen. Daarbij hebben veel coaches de angst om uit hun rol als coach te stappen en een meer adviserende of zelfs sturende rol aan te nemen. Ook is er veel onwetendheid over hoe ze hun coachees dan praktisch kunnen leren hoe ze een baan kunnen vinden.
Gelukkig is er goed nieuws: Loopbaancoaching van start tot finish, het kan!
Vier stappen voor elk loopbaantraject
In dit artikel geef ik je een blauwdruk mee die je kunt gebruiken in elk loopbaantraject. De blauwdruk bestaat uit vier stappen die essentieel zijn bij het coachen van loopbaanvraagstukken en bieden jou als coach steun om vol zelfvertrouwen aan de slag te gaan.
Stap 1: persoon
Stap één is ‘persoon’, in deze stap help je de coachee om helderheid en inzichten te krijgen in haarzelf als persoon. Persoon gaat over persoonlijkheid, karakter, talenten, vaardigheden, passies en over waarden. In deze stap komt de coachee er achter wat nu echt belangrijk voor haar is. Vaak is het zo dat coachees dat wel een beetje weten of voelen, maar het lastig vinden om daar ook woorden aan te geven. Of laat staan om dat vocabulaire ook gericht in te zetten in de zoektocht naar een passende baan.
Stap 2: werk
Stap twee bestaat uit 2 fases. De oriëntatiefase en de keuzefase. In de eerste fase, de oriëntatiefase kijken we naar de verschillende richtingen die er allemaal zijn. Je zou kunnen zeggen dat in deze fase de coachee de tools krijgt om het bos te zien en daarnaast ook kan kijken wat voor bomen er allemaal instaan. Wat zijn de mogelijkheden qua sectoren en richtingen? Waar ga ik van aan? Waar ga ik van uit?’ Je beantwoordt samen deze vragen zonder het concreet naar een baan te brengen. Dit is echt oriënteren. En vaak is dit een hele lastige, want mensen weten vaak beter wat ze niet willen dan wat ze wél willen. Daarom doe je tijdens deze sessies oefeningen en zijn er huiswerkopdrachten.
Na de oriëntatiefase volgt een keuzefase. Wil je coachee de situatie binnen zijn huidige baan/bedrijf veranderen (1), gaat hij weg (2) of heeft hij te accepteren (3) dat dit nu eenmaal (tijdelijk) de situatie is). Met name optie 2 is vaak lastig voor een coachee. Want wat moet hij/zij dan gaan doen? Daarom is de orientatiefase zo van belang.
Stap 3: profileren
Stap drie gaat over profileren. Hoe komt je coachee over? Zowel online als offline? Wat zie jij als je kijkt naar de CV van je coachee of wanneer je haar linkedin pagina bezoekt? Maar ook in het hier en nu, wat valt er te verbeteren als het gaat om communicatieve vaardigheden? Waar zit haar kracht en waar valt om nog iets te verbeteren? Houd hierbij altijd je radar aan. Wat valt je zelf op? Hoe communiceert de coachee met jou en wat valt daarin te verbeteren? Want als het bij jou in het coachgesprek zo is, dan is de kans groot dat dit ook zo is bij een netwerkgesprek. Wees hierbij scherp op congruentie. Wanneer het online beeld wat iemand schetst wezenlijk afwijkt van wat jij voor je ziet, dan heb je daarin iets terug te geven.
Stap 4: actie
De laatste stap is actie, want geen verandering zonder actie. En actie, dat gaat over: Hoe krijg je nou die baan? En spoiler alert…het is niet zo simpel als gewoon maar heel veel sollicitatiebrieven sturen. Sterker nog, dat werkt super demotiverend. Vaak zijn dit brieven die een kopie zijn van eerdere brieven waarbij alleen een aanhef en alinea is veranderd. Bij deze stap ga je juist ook strategie bepalen. Kwaliteit boven kwantiteit is hier een belangrijke regel. Wat is de beste manier van stappen zetten binnen de sector waar je je op focust? En hierbij is netwerken vele malen belangrijker dan solliciteren. Je leert hier je coachee hoe je effectief je netwerk kunt inzetten om op de radar te komen.
Het geraamte van een loopbaancoach traject
De NONONS methodiek voor loopbaancoaching is in grove lijnen de blauwdruk van een succesvol loopbaancoachtraject. Als je deze stappen volgt, zal je merken dat het voor jou als coach makkelijker is om in je coachende rol te blijven en help jij je coachee stappen te zetten richting zijn doel.
Wil je meer weten over de oefeningen, opdrachten, de verschillende typen coachees, nachtmerrie situaties in loopbaantrajecten, de 4 stappen en de valkuilen van een loopbaancoach? In mijn nieuwe boek No-nonsense Loopbaancoaching worden deze thema’s uitgebreid behandeld.
En volg me op social media. Zowel op Instagram als LinkedIn deel ik ik veel over mijn werk als opleider van coaches en het schrijven van een loopbaancoach boek en behandel ik vragen van coaches op het gebied van loopbaancoaching.