Organisatiepsycholoog Matthijs Steeneveld deelde tijdens de corona-pandemie in het voorjaar van 2020 deze werkvorm over Waarderend e-valueren met je team.
Nu we de eerste week van massaal thuiswerken er bijna op hebben zitten, deel ik graag een korte werkvorm om te evalueren met je team. Hoe ging het thuiswerken, hoe waren de online meetings? En wat kunnen we volgende week verbeteren om effectiever te werken, met meer werkplezier en balans voor werk en privé?
Waarderend e-valueren* voor teams
Voor teams tussen 5-20 personen, duur ca. 30-40 minuten
Om de evaluatie kort en krachtig te houden, kun je mensen vragen om in maximaal enkele zinnen te antwoorden. Als iemand notuleert, kan iedereen achteraf teruglezen wat er gedeeld is en door wie. Het is handig om een programma te gebruiken waarin je kunt spreken en chatten tegelijk (Skype, Zoom, etc.).
Voorbereiding: stuur alle teamleden de volgende vragen om over na te denken.
- Wat werkte goed voor jou deze week?
- Waar loop je nog tegen aan?
- Waar heb je dan behoefte aan om met dat obstakel om te gaan?
Check-in (2 min.): vraag iedereen hoe het met ze gaat – kort antwoord, 1 à 2 zinnen, en in principe geen reacties op elkaar.
Waarderende terugblik (8 min.): iedereen deelt één (verrassend, nieuw, waardevol) inzicht van wat goed heeft gewerkt deze week. Wat heeft je geholpen? Wat werkt voor jou?
Obstakels & behoeftes (8 min.): iedereen deelt zijn/haar meest storende obstakel en waar hij/zij in zo’n situatie wel behoefte aan heeft. Als iemand een behoefte benoemt, dan schrijven de andere teamleden suggesties in de chatbox. Degene die de behoefte uitspreekt kan eventueel mensen om uitleg vragen. De vrager geeft in ieder geval aan welke suggesties interessant zijn.
Actie & afspraken (8 min.): iedereen mag een voorstel doen voor een nieuwe afspraak, actie of manier van werken op afstand. Dat mag voor jezelf maar ook voor het team. Geef mensen eerst even de tijd om na te denken over hun voorstel (in stilte). Begin pas met een rondje maken als mensen klaar zijn (anders luisteren ze niet goed of kunnen ze niet goed meer nadenken).
Elk voorstel wordt in principe aangenomen, tenzij er een groot, serieus bezwaar aan vastzit. Bezwaarmakers: bedenk dat iemand blijkbaar dit een fijn voorstel vindt. Hoe erg is het om het een week uit te proberen? Als je toch bezwaar maakt, geef dan kort aan wat er mis kan gaan én doe een tegenvoorstel.
Check-out (4 min.): iedereen beantwoordt de volgende twee vragen:
- Wat heb je aan deze evaluatie gehad?
- Wat ga je concreet (blijven/anders) doen?
Succes met de evaluatie, ik hoor graag terug wat er goed werkt en wat er beter kan in deze korte werkvorm! Dan kan thuiswerkend Nederland volgende week nog beter evalueren.
* Valueren is in appreciative inquiry de stap van het reflecteren op wat er van waarde was. Je kijkt met waarderende blik naar de value. Dat is net wat anders dan evalueren, waarbij je vaak kijkt of de doelen zijn behaald. Evalueren kan soms voelen als een keuring in plaats van een gezamenlijke leerervaring. E-valueren is dus online valueren – woordgrapje in vakjargon, ik kon het niet laten.
Matthijs Steeneveld is organisatiepsycholoog, trainer, spreker en auteur. En net als iedereen aan het zoeken hoe we nu kunnen werken. Zijn focus ligt op goed, effectief werken door je sterke kanten te gebruiken, met werkplezier, bevlogenheid en balans.
Over de methode: deze evaluatie is gebaseerd op Appreciative Inquiry (waarderend onderzoeken). Daarbij onderzoek je wat er werkt en waar je meer van wilt. Natuurlijk mag je ook kijken naar wat er niet werkt, maar blijf daar niet te lang in hangen. Vaak brengt dat je geen oplossing. Wil je meer leren over Appreciative Inquiry? Je leest er meer over in mijn boek Appreciative Inquiry: waarderende werkvormen voor trainers, teamcoaches en veranderaars