Ontdek hoe je jouw merk kunt laten opvallen en een blijvende indruk kunt maken op je droomklant. In een wereld waarin mensen dagelijks duizenden commerciële boodschappen te zien krijgen, is goede branding essentieel. Door je merk te laden met positieve gevoelens en sterke associaties, creëer je paden in het brein van je doelgroep. Deze paden worden sterker naarmate je consistent communiceert en herkenbaar bent.
Wist je dat mensen per dag zo’n 3000 (commerciële) boodschappen voorbij zien komen? En hoeveel berichten denk je dat werkelijk onthouden worden?
Het effect van consistentie: bouw snelwegen in het brein van je doelgroep
Goede branding roept herkenning op. En een instant gevoel dat bij je merk hoort. Wil je jouw droomklant warm maken voor je merk? Dat doe je door jouw merk te laden met positieve gevoelens en associaties. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding.
Zie het als paden die je creëert in het brein van jouw droomklant. Hoe vaker jij iets laat landen bij je publiek, hoe vaker hetzelfde paadje betreden wordt en hoe toegankelijker het paadje wordt. Je creëert als het ware een snelweg van jou naar de gewenste associaties. Elke keer dat jij je laat horen of zien wordt de verbinding met die associaties (waarden, woorden, gevoelens etc.) versterkt.
Als jij telkens een net iets andere route laat lopen en dus iets anders communiceert, wat gebeurt er dan met een paadje? Niks. Die groeien stuk voor stuk weer dicht. Als je telkens uitstapjes maakt die niet naadloos op jouw merk aansluiten, zaai je alleen maar verwarring.
Waar jij al snel het gevoel hebt dat je weer ‘aan komt zetten’ met dezelfde boodschap, is jouw publiek juist blij dat je verhaal zo consistent is. Je vraagt je misschien af: maar ik heb zoveel te vertellen over de verschillende aspecten van mijn vakgebied en hoe ik ermee omga. Toch is het belangrijk om niet telkens origineel en vernieuwend te willen zijn. Het is namelijk niet handig om steeds een andere boodschap te delen en iets nieuws te bedenken voor elke post.
Heldere kernboodschap is de basis voor je merkpositionering
Je basis is een heldere kernboodschap, waaraan je als een kapstok je subonderwerpen kunt ophangen. Deze zijn altijd ten dienste van je kernboodschap. Geef je publiek de kans om jouw consistente boodschap steeds een beetje dieper in te laten slijten. Laat ze maar keer op keer op keer kennismaken met jouw visie, jouw aanpak, jouw verhaal. Jouw unieke merkverhaal is het fundament voor elke uiting die je deelt.
Positionering is geen eenmalig proces; het vereist dagelijkse scherpe keuzes om je gewenste plek in de markt te claimen. Door consistent te zijn in je geschreven woord, houding en gedrag, positioneer je jezelf telkens opnieuw. Het resultaat? Rust en duidelijkheid voor zowel jou als je klant. Ze zullen denken: “Aha, voor (*jouw expertise) moet ik bij (*jouw naam) zijn!”
Petra de Krom, een expert op het gebied van personal branding voor coaches, deelt in een reeks blogs waardevolle tips om van jouw merk een succes te maken. Leer hoe je jouw unieke persoonlijkheid kunt laten stralen en een magnetische eerste indruk kunt maken op jouw droomklant. Ben jij er klaar voor?