In dit blog vertelt Petra de Krom hoe je jouw passie, missie en talenten omzet in een krachtig merk dat jouw ideale klanten aantrekt als een magneet. Laat jezelf zien op een manier die jouw droomklant recht in het hart raakt – in woord én beeld!
Een kraakheldere boodschap
Oké, dan heb je duidelijk wat je talenten zijn en wie je droomklant is, je aanbod staat en je voelt je missie tot in je tenen. En dan? Dan kun je wachten tot die droomklant plots uit de lucht valt óf … je gaat helder en gericht communiceren! En juist, ik adviseer je dat laatste.
Hoe meer je jouw onderneming inricht naar jouw visie, hoe duidelijker je ook in je communicatie wordt. Je weet wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat. Deel jouw merkverhaal en trek precies de klanten aan die in jouw ideale plaatje passen.
Je kernboodschap is de basis voor al je communicatie. Het verhaal dat kort en krachtig vertelt waar je klanten tegenaan lopen, waar ze naar verlangen en hoe jij hier op geheel eigen wijze de oplossing voor biedt. Aan deze kernboodschap kun je al je losse posts, blogs, video’s en andere uitingen ophangen. De essentie blijft gelijk. Lekker duidelijk, daar houden we van!
Tone of voice
Communiceer zoals je normaal ook praat en maak volop gebruik van jouw eigen vocabulaire, van die woorden die typisch jij zijn. Dan heb je meteen je eigen herkenbare tone of voice te pakken: de manier waarop jij communiceert. Doordat je jouw eigen stijl door laat klinken – in je posts, op je website, in al je communicatie – voelt je lezer of gesprekspartner ook echt jouw energie. Is jouw tone of voice serieus of grappig? Zakelijk of persoonlijk? Respectvol of lekker rebels?
Look & feel
Ik neem je mee van het woord naar het beeld. Look & feel, de term zegt het eigenlijk al. Elke vorm en kleur roept een bepaald gevoel op bij je publiek. Je visuele stijl zegt veel over jou als ondernemer. Het heet niet voor niets je visuele identiteit.
Welke stijl past bij jou? Is jouw kleurenpalet knallend kleurrijk of ingetogen en warm, een donker kleurenpalet of bestaat het uit pasteltinten? Gebruik je ronde of juist hoekige vormen? Gebruik jij standaard templates die je bij iedereen terugziet of heb jij een uniek op maat gemaakt ontwerp? En wat zegt dat over je? Al deze punten dragen bij aan welk gevoel jij op je publiek overbrengt. Een visuele stijl kies je namelijk niet alleen voor jezelf, maar vooral om je ideale klant te raken.
Wat begon met jouw persoonlijkheid, heb je vertaald in elk element van je coaching business. Nu mag dat de wereld in via al jouw communicatie uitingen. Van je website tot social media posts, van visitekaartje tot webinar, van nieuwsbrief tot giveaway. Je klant voelt aan alles dat ze bij jou moet zijn, omdat het complete plaatje klopt – in woord en beeld. Laat jezelf zien!
Petra de Krom, een expert op het gebied van personal branding voor coaches, deelt in een reeks blogs waardevolle tips om van jouw merk een succes te maken. Leer hoe je jouw unieke persoonlijkheid kunt laten stralen en een magnetische eerste indruk kunt maken op jouw droomklant. Ben jij er klaar voor?