Al die keuzes die als ondernemer dagelijks op je pad komen, kunnen je soms aardig uit balans brengen. Maak keuzes die aansluiten bij je kernwaarden, het zit al in je DNA!
Je persoonlijke kernwaarden
Neem bijvoorbeeld een klant waar je niet bepaald een sprongetje van maakt, maar die wel voor inkomen zorgt – wil je daar wel of niet mee samenwerken? Of iemand die net wat afwijkende wensen heeft voor jouw aanbod, terwijl dat aanbod niet voor niets zo is ingericht – ga jij daarin mee? Wanneer maak je de juiste keuze?
Er bestaat een geweldige graadmeter om je afwegingen te maken. Een graadmeter die je helpt om maken om consistent in lijn te blijven met jouw business. Het maakt je een rotsvast baken voor jezelf en ook voor je klant, die duidelijk weet waar hij aan toe is: het zijn jouw hoogstpersoonlijke kernwaarden.
Jouw DNA: welke waarden, woorden, gevoelens?
Je kernwaarden vormen het onderscheidende DNA van je coachingbusiness. Ze bepalen je gedrag, zowel in je branding als in je hele leven. Ze zijn door je hele onderneming verweven vanuit jouw persoonlijkheid. En zijn dus een ideale tool om je keuzes en kansen tegen af te wegen.
Hoe dichter je bij jezelf blijft en altijd handelt vanuit je kernwaarden, hoe meer jouw merk een persoonlijk en authentiek karakter laat zien om van te houden. Precies wat je droomklant nodig heeft om een steeds sterkere verbinding met je te voelen. Welke plek heeft jouw brand in het hoofd en hart van mensen? Welke waarden, woorden, gevoelens zijn verbonden aan jouw brand?
Maak keuzes die aansluiten bij je kernwaarden
Een brand is als een persoonlijkheid met wie je wel of niet matcht. Dat zit hem niet alleen in je tekst en je visuele beelden, maar juist ook in je gedrag en je houding. Stel dat betrokkenheid één van jouw kernwaarden is en je geeft niet thuis als een klant omhoog zit, dan klopt dat dus niet met elkaar. En dat voelt de buitenwereld meteen! Wees dus consistent op alle mogelijke manieren, zodat het op alle niveau’s klopt. En als het goed is, kost dat je niet veel moeite. Precies, omdat het al in je zit! Het is niet bedacht, het is jouw authentieke manier van zijn.
Bij elke actie kun je afwegen of deze in lijn is met je kernwaarden. Bij elke nieuwe klant kun je afwegen of deze aansluit bij je kernwaarden. Zo maak je alleen nog maar keuzes die ook echt helemaal bij jou passen. Voel je de rust die dat geeft?
Petra de Krom helpt coaches om vanuit hun unieke persoonlijkheid een topbrand neer te zetten. In een reeks blogs geeft ze je tips om van jouw losse puzzelstukjes een stralend merk te componeren. Een merk dat laat zien wie jij bent en waar je voor staat. Ben jij klaar voor een magnetische eerste indruk op jouw droomklant?