Het kan je als ondernemer soms naar de keel vliegen, al die zaken die je op orde ‘moet’ hebben. Volgens de gemiddelde ontwerper kun je absoluut niet zonder logo en huisstijl. Volgens een webbouwer kun je geen bedrijf voeren zonder een eigen website. Tel daarbij je mailfunnels, Google ads en die eeuwige social media posts op. Goede branding begint bij jezelf: hoe zorg je voor een heldere boodschap?
Bovenstaande zaken dragen absoluut bij aan jouw succes als ondernemer. Maar een slimme ondernemer zal met de belangrijkste stap beginnen: een kraakheldere boodschap die staat als een huis! Dat maakt je communicatie zoveel makkelijker en leuker. Zorg dus dat je eerst heel helder hebt wat je gaat uitdragen in die funnel, logo, huisstijl en website en alles wat daar maar bij hoort!
Juist door jouw branding heel dicht bij jezelf te houden ga jij dit ook voor elkaar krijgen. Je hoeft niets te verzinnen of niemand na te praten, want alles zit al in je! Dat klinkt heel geruststellend (en dat is het ook), maar waar begin je dan? Hier komt het betere ‘brand soul searching’ om de hoek.
Goede branding begint bij jezelf
Begin bij jezelf, door stapje voor stapje te ontdekken hoe jij je bedrijf zó inricht dat je er ook echt helemaal blij van wordt. Met een vloeiende werkwijze, een yummie aanbod en eigen woorden die precies bij jou passen. Hoe laat je in elke vezel van je bedrijf jouw energie voelbaar en zichtbaar doorsijpelen?
Ga eens heel bewust na waarvan je dolgelukkig wordt en waarvan de energie als zand door je vingers weg glipt. Dat kan gaan om acties die niet bij je passen of klanten die geen match blijken te zijn. Maar kijk ook eens verder dan alleen de werkvloer. Wat zorgt in jouw leven voor een energieboost? Welke elementen zijn belangrijk voor je en welke rol kunnen deze spelen in je branding? Pas als je je bewust wordt van wat plezier in je werk geeft en wat juist niet, ben je in staat heel dicht bij jezelf blijven.
Jouw unieke koers
Je stelt jouw unieke koers vast. Soms zul je stappen moeten zetten om zaken die je niet dienen los te laten. Ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je schept direct ruimte om meer te doen van wat je wél happy maakt. Vanuit deze fijne en moeiteloze energie ga je vanzelf klanten aantrekken die bij jouw energie passen.
Omarm een heldere positionering die jouw brand onderscheidt van al die anderen in de markt. Waarbij alles klopt en jouw energie en boodschap 100% voelbaar en zichtbaar zijn. Van daaruit ontstaat namelijk een oprechte connectie met je droomklant, waardoor jij écht impact maakt met dat wat je het allerliefste doet!
Petra de Krom, een expert op het gebied van personal branding voor coaches, deelt in een reeks blogs waardevolle tips om van jouw merk een succes te maken. Leer hoe je jouw unieke persoonlijkheid kunt laten stralen en een magnetische eerste indruk kunt maken op jouw droomklant. Ben jij er klaar voor?