LEGO® SERIOUS PLAY® is de favoriete werkvorm van Annemieke Mintjes. ‘Denken met je handen zorgt voor andere, diepere inzichten.’‘Lego is ontzettend fijn materiaal!
‘Met Lego kun je zó ontzettend veel combinaties maken, aan een opdracht of begrip geeft iedereen zijn eigen draai. Heel belangrijk vind ik ook dat je 100% deelname hebt: iedereen draagt bij.’ Bij Lego Serious Play start je met skills building, zodat iedereen went aan het materiaal en hoe je daar je verhaal bij vertelt. Iedereen gaat eerst zelf iets bouwen voordat de groep aan de slag gaat met een gezamenlijk model.
De methodiek Lego Serious Play
De methodiek Lego Serious Play is twintig jaar geleden ontwikkeld in samenwerking met Zwitserse wetenschappers. ‘Inmiddels wordt deze over de hele wereld toegepast. In het Deense Billund komt elk jaar de internationale community samen en wisselen de facilitators en trainers ervaringen uit. Heel waardevol.’
Mintjes zet deze werkvorm graag in bij uitdagende vraagstukken en minder tastbare onderwerpen. ‘Hiermee benut je namelijk de creativiteit en ideeën van iedereen.’ Laatst was ze bij een woningcoöperatie en het thema was leefbaarheid, een nogal abstract begrip. ‘Wat versta je daaronder? De medewerkers hadden wel een idee wat de huurders belangrijk vonden. “Wij kennen onze klant.” Maar dat bleek toch nogal anders te zijn, werd duidelijk tijdens een gezamenlijke sessie met medewerkers en huurders. Een ander mooi thema waar we vaak mee werken, is de toekomst: “Stel dat we twee jaar verder zijn als bedrijf of als afdeling. Waar staan we dan? Wat hebben we bereikt? En hoe komen we daar?”’
Mintjes is lyrisch over de impact van de werkvorm. ‘Je komt bijvoorbeeld tot veel verschillende oplossingen, je kunt diepere verbindingen maken. Het belangrijkste vind ik dat je meer betrokkenheid en een gezamenlijk draagvlak krijgt. Het klinkt allemaal zo cliché’, lacht ze, ‘maar als je samen iets bouwt en daar een verhaal bij hebt, zit er van iedereen iets in en daardoor onthouden mensen het heel goed. We maken ook altijd foto’s van wat de deelnemers bouwen en een filmpje van het eindresultaat, mét het verhaal erbij.’ Mensen vinden het bovendien vaak lastig om echt naar elkaar te luisteren, vervolgt ze. ‘Nu hoeven ze alleen over het gebouwde te vertellen dus dat geeft focus en is heel veilig.’
‘Over het bouwwerk vertellen geeft focus’
Aandacht voor de verbinding van hand en brein.
Door het hybride werken kun je niet alle werkvormen doen die je anders graag gebruikt. Dat geldt ook voor het inzetten van Lego. ‘Helaas! We zijn geneigd om online veel met ons hoofd bezig te zijn, maar het is zo belangrijk om juist ook dan werkvormen te kiezen die mensen even uit hun hoofd halen. Dat kan natuurlijk door ze iets te laten tekenen of een voorwerp te laten pakken. We hebben ook wel eens kleine legosets opgestuurd naar de deelnemers. Het is mooi om aandacht te hebben voor het contact tussen hand en brein en zo andere hersengebieden te stimuleren.’ In hun boek Hybride bijeenkomsten reiken Mintjes, haar collega Martha Buning en Matthijs Steeneveld allerlei werkvormen aan waarmee je verbinding stimuleert.
Door: Nienke van Oeveren, Bron: Coachlink Magazine