‘Kennismakingskaarten werken vaak goed in coaching. Een kaart helpt om te beginnen vanuit het gevoel, dat is vooral fijn als je coachee veel nadenkt of praat. Maar ook voor jezelf om niet te veel te praten.’ Maaike Kester van 2KnowHow vertelt over haar favoriete werkvorm.
‘Bij de werkvorm kennismakingskaart leg je je coachee een set afbeeldingen voor en vraag je om er een afbeelding uit te halen die bijvoorbeeld past bij hoe hij zich voelt.’ Maaike Kester vult meteen aan; ‘Je kunt ansichtkaarten nemen, afbeeldingen uitknippen, als ze maar divers zijn van kleur, afbeeldingen en stijl.’ De vraag die je stelt om een kaart uit te zoeken, kun je laten afhangen van het doel van de coaching, de coachee en de situatie. ‘Je kunt als kennismaking bijvoorbeeld vragen hoe je weekend was of hoe je terugkijkt op de afgelopen weken. Als je de kaarten later in het gesprek gebruikt of aan het einde, stel je een heel andere vraag en krijg je een aan soort gesprek.’
Maaike geeft in sneltreinvaart een aantal mogelijke vragen om een kaart bij uit te zoeken: hoe voel je je nu, hoe ging het gesprek met je leidinggevende, wat wil je leren, waar krijg je energie van? ‘Door de visuele kant van de kaart legt je coachee een link met zijn gevoel en emoties. De woorden komen daarna vanzelf wel. De kaart kan als tussenportaal twee kanten op werken: van gevoelens naar gedachten of van gedachten naar gevoelens.’
‘De kaarten helpen om te beginnen vanuit het gevoel.’
Maaike is enthousiast over de mogelijkheden die deze eenvoudige werkvorm heeft. ‘Als ik het gesprek nog persoonlijker wil maken, pakken we beide onze telefoon en vertellen elkaar iets over de laatste foto. In Het Groot Werkvormenboek deel 2 beschrijven we die werkvorm ook en we geven er workshops in. Wanneer je aan het einde van het gesprek de kaarten gebruikt, kun je bijvoorbeeld vragen; met welk gevoel ga je zo naar buiten? Welke kaart past bij je voornemen? Afhankelijk van het doel kun je hier in het volgende gesprek op terugkomen.’
Voor sommige leerstijlen maken de kaarten het makkelijker. ‘En de kaarten zijn juist moeilijker voor mensen die de neiging hebben om veel te denken en te praten. Dan helpen de kaarten om te beginnen vanuit het gevoel.’ De kaarten werken om diezelfde reden ook prettig voor Maaike. ‘Ik heb ook de neiging om veel te denken en praten. De kaarten dwingen me tot een andere vorm van communicatie’, lacht ze. Tot slot geeft Maaike adviezen om deze werkvorm succesvol te gebruiken. ‘Zorg allereerst voor heel diverse afbeeldingen, je kunt een stapel ansichtkaarten klaar hebben liggen hiervoor. Daarnaast is het belangrijk om bij de voorbereiding te bedenken: met welk doel wil ik deze werkvorm inzetten? Daarna bedenk je de vraag die je je coachee erbij stelt en wanneer in het gesprek je de kaarten erbij pakt.’
Het thema leren op de werkplek is de rode draad door het werk van Maaike Kester, die vanuit haar brede expertise een veelheid aan werkvormen en onderliggende theorie heeft kunnen toevoegen aan Het Grootwerkvormenboek deel 2.
Tekst: Nienke van Oeveren, Bron: Coachlink Magazine