Een persoonlijke sterkte-zwakteanalyse nodig? Natuurlijk hebben we een prima beeld van onszelf, we starten of hebben een eigen bedrijf, we weten dat we ons vak als coach en het ondernemerschap goed in de vingers hebben. Het is nodig dat we voldoende zelfvertrouwen hebben, maar ik moet weleens waken voor zelfoverschatting. En ik durf wel te stellen dat ik de enige niet ben, gezien de vele bedrijfsbeëindigingen per jaar van starters.
Voor het verkrijgen van een wat eerlijker beeld van onszelf staan ons vele assessments en vragenlijsten commercieel ten dienste. Doen, als je het geld er voor over hebt. Maar sommige surveys kun je vrij simpel op jezelf loslaten, zoals deze.
Sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen
De Engelse term SWOT-analyse wordt bij ons in het Nederlands gebruikt en bevat de vier elementen: Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Het doel ervan is een strategie voor de toekomst en dus niet alleen een analyse van de huidige stand van zaken. De sterkte-zwakteanalyse is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert; op basis hiervan wordt vervolgens de strategie bepaald.
De sterkte-zwakteanalyse kan ook als middel dienen om beslissingen te nemen en om de positie, de koers en de strategie van een bedrijf tegen het licht te houden. Verder wordt de analyse gebruikt voor planning, marketing, beoordeling van de concurrentie, organisatieontwikkeling, productontwikkeling, onderzoek en teambuilding. Ook kan de analyse deel uitmaken van een ondernemingsplan.
Door individuen wordt de sterkte-zwakteanalyse vaak gebruikt als goedkoop hulpmiddel om een beter beeld van zichzelf te krijgen, bijvoorbeeld ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek of voor het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).
Begin met het tekenen van vier vakken:
Mijn sterkte: Begin in dit vak. Vul hier zo veel mogelijk sterke punten van jezelf in die je nodig hebt voor – in ons geval – het runnen van een coachpraktijk. Niet bescheiden, wel realistisch. | Mijn zwakte: Dit is het derde vak om in te vullen. Wees eerlijk en oprecht naar jezelf over de dingen waarin je niet echt goed bent, waar je moeite mee hebt of voor moet doen. Als mensen beweren geen zwaktes te hebben is dat meteen hun eerste zwakke punt. Maar schrijf jezelf ook niet de put in. |
Mijn kansen: Dit is het tweede vak om in te vullen. Nu kun je waarschijnlijk je kansen benoemen die je hebt op basis van je sterktes. Denk erom, het gaat om kansen voor jou en je onderneming en niet om zekerheid van slagen! Mij helpt het altijd alsof ik mijn eigen SWOT beoordeel als was die van een ander. Overigens zijn levenspartners ook goede beoordelaars. Misschien moet je je sterktes toch iets bijstellen? | Mijn bedreigingen: Het vierde vak om in te vullen. Je weet nu waarin je minder goed bent en waarin je je nog hebt te bekwamen, maar je hebt ook je kansen nog aan de andere kant. Wat zijn nou de bedreigingen voor het welslagen van jouw werkzaamheden? Bepaal die bedreigingen eerst vanuit je zelf maar zeer zeker ook vanuit je omgeving. Wat moet je vooral doen en wat vooral laten? Hoe is je markt, en in hoeverre is die aan verandering onderhevig? |
Trek nu je conclusies, al of niet in samenspraak met anderen. Intervisie kan je hier met name een krachtige impuls geven.
Verder lezen? Chris Laarman is auteur van het boek Ondernemerschap voor coaches – Voor een succesvolle coachpraktijk.