Coaches en trainers Hedi van Alphen en Jacqui Halmans ontwikkelden een methode voor persoonlijke groei: Doe dit boek. De methode is gebaseerd op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van breinvriendelijk leren. Ook heeft de methode een degelijke onderbouwing met de psychologische ontwikkelingstheorie van Transactionele Analyse.
Deze unieke combinatie zorgt voor diepere ervaring en beleving en daarmee voor een verandering die blijft. Hiermee help je mensen zelfbewust te worden, een richting te bepalen en in actie te komen. Als coach, trainer, docent of therapeut laat je hen experimenteren, creëren en reflecteren.
De methode Doe dit boek
Persoonlijke groei is een knetterserieus onderwerp, maar je kunt het ook licht en speels doen. Daarom is Doe dit boek een methode voor persoonlijke groei met een doeboek.
Doeboeken ken je misschien wel. Van toen je jong was en met het Donald Duck vakantieboek puzzels maakte, strips las en rebussen oploste. Of misschien ken je de doeboeken die er nuvoor volwassenen zijn. Bijvoorbeeld om je creativiteit te stimuleren of om mindful te worden. En als ervaren begeleider werk je waarschijnlijk ook al vanuit gedegen methoden om mensen te helpen bij hun persoonlijke groei.
In Doe dit boek combineren we het speelse en activerende van doeboeken en de degelijke onderbouwing vanuit de psychologische ontwikkelingstheorie van Transactionele Analyse. Dit zorgt voor een nieuwe methode die verder gaat dan inzicht en bewustwording. We voegen daaraan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van breinvriendelijk leren toe. Deze unieke combinatie zorgt voor diepere ervaring en beleving en daarmee voor een verandering die blijft.
Transactionele Analyse
Het fundament onder onze methode is Transactionele Analyse, afgekort tot TA. Waarom TA? De waarderende en positieve visie van TA op mensen sluit goed aan op onze visie op groei en ontwikkeling. Mensen zijn van nature oké en in de kern is alles aanwezig. Alles wat we in ons hebben, alle talent is er al. Door ons aan te passen aan de wereld en mensen om ons heen, kunnen we overleven. Maar wij kunnen een leven lang leren om te worden wie we diep vanbinnen zijn. Daarnaast biedt TA een helder kader met krachtige modellen die ons helpen onszelf beter te leren kennen, bewuste keuzes te maken en in beweging te komen. TA is in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw ontwikkeld door de Canadese psychiater Eric Berne. Vanaf die tijd wordt TA veel toegepast in het onderwijs, in coaching en counseling, organisatieadvies en -verandering en in psychotherapie.
Breinleren en een doeboek
Sinds enkele tientallen jaren is breinleren in opkomst. We kunnen vanuit de psychologie en sociologie kijken naar leren. Door hersenscans kunnen we er nu ook vanuit de eurowetenschappen naar kijken. In de methode Doe dit boek zetten we de werking van het brein zo goed mogelijk in. Onze manier om dat te doen is in de vorm van een doeboek. Ons doeboek is gebaseerd op vijf breinprincipes:
- Ruimte voor beleving en emoties
- Slim met aandacht, herhalen en tijd
- Actieve, creatieve en uitdagende werkvormen.
- Samen met anderen
- Aantrekkelijk, begrijpelijk en toegankelijk.
Visie op groei
Onze groei is een cyclisch proces waarin zelfbewustzijn, focus en actie een grote rol spelen. Zelfbewustzijn helpt om op een open manier naar onszelf te kijken en te ontdekken wie we zijn en waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Focus is belangrijk om richting te geven aan onze persoonlijke groei. In actie komen, iets in beweging brengen en uitproberen, hebben we nodig om te veranderen.
We hebben de methode zo ontworpen dat deze drie elementen de revue passeren. Het doeboek van Doe dit boek bestaat uit vier delen, gebaseerd op onze visie op groei:
1. Ik begin. Dit deel zorgt voor een goede start.
2. Ik ken mezelf. Dit deel hoort bij zelfbewustzijn.
3. Ik vind mijn richting. Dit deel hoort bij focus.
4. Ik kom in actie. Dit deel hoort bij actie.
Na deel 1 Ik begin zijn alle routes mogelijk. In het doeboek zitten veel reflectiemomenten. Hiermee komen belangrijke inzichten en resultaten bij elkaar. Dat helpt om op koers te blijven of het groeidoel bij te stellen.
Doeners en begeleiders
Persoonlijke groei voor de doeners
Met deze methode helpen we je om jouw coachees, deelnemers en studenten in actie te laten komen. Wij noemen de gebruiker van Doe dit boek daarom een doener. Voor het gemak hebben we het over ‘hij’ als we het over de doener hebben. Natuurlijk kun je hier ook ‘zij’lezen. En die doener kan net aan zijn opleiding begonnen zijn of al kleinkinderen hebben.
Wij zien dat er in iedere levensfase aanleiding en ruimte kan zijn voor persoonlijke groei. Dit doeboek is bedoeld voor iedereen die wil omgaan met de uitdagingen en dilemma’s die op zijn weg komen en daar sturing aan wil geven. Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar groei en ontwikkeling, willen experimenteren en vooral flink aan de slag willen gaan.
Ontzorgen van de begeleiders
De methode Doe dit boek zorgt ervoor dat jij op een degelijke en speelse manier kunt werken. Buiten de gebaande paden behaal jij je resultaten. Je kunt Doe dit boek inzetten in een-op-eencoachingssituaties, in trainingsgroepen of bij intervisie. Maar ook bij persoonlijke en professionele ontwikkeltrajecten voor studenten of trainees. Het voordeel van de methode is dat de doener het doeboek zelfstandig kan doorlopen. Dat betekent dat je het kunt gebruiken om een blended ontwikkeltraject vorm te geven. De opdrachten maakt de doener in zijn eigen tijd en ruimte of met anderen in groepen. De verdieping en reflectie vinden plaats op momenten samen met jou en de andere deelnemers of studenten. Je kunt daarbij face-to-facebijeenkomsten, (video)bellen, chatten en mailen afwisselen. Op het juiste moment kun je de ondersteuning bieden die nodig is. En je hebt geen gedoe meer met het kopiëren en opzoeken van werkvormen of opdrachten. Op www.doeditboek.nl vind je nog meer tips en hulpmiddelen om jou te ontzorgen en te inspireren.
Bron; Doe dit boek (begeleidersboek) – Een methode voor persoonlijke groei met breinleren en TA door Jacqui Halmans en Hedi van Alphen |