In Op afstand de beste coach delen Eskil Elfferich en Marjanne Peters-Burgers zes sleutels waarmee je de deuren opent naar écht contact met je coachee bij online coaching. Een van die sleutels is vertrouwen. Vanuit een houding van vertrouwen gaan coach en coachee samen op weg in het coachproces. Vertrouwen gaat dieper dan ‘jij zult het wel weten, daar vertrouw ik op’. Het gaat over het diepere vertrouwen dat ieder mens in de basis oké is en de vermogens in zich heeft om zijn/haar problemen op te lossen.
Speciaal voor NOBCO-coaches
-
Wist je dat je als lid van de NOBCO toegang hebt tot de Boom Coaching Collectie? Hier vind je bijna 300 coachingsboeken die je online kunt lezen. Door gebruik te maken van de Boom Coaching Collectie kun je jezelf verder ontwikkelen en je coachees nog beter begeleiden. Log dus hier snel in!
5 manieren om vertrouwen te scheppen
Wij zijn ervan overtuigd dat de coachee veel wijsheid over zichzelf in pacht heeft. Hoe laat je je coachee merken dat je vertrouwen in hem hebt? We schetsen een aantal manieren waarop je dat kunt doen:
- Wees congruent. Als jouw coachee weet wat hij kan verwachten en jou altijd ‘herkent’ in de coachmomenten, ongeacht het medium dat je gebruikt, dan wek je daarmee vertrouwen. Zorg ervoor dat je je houdt aan afspraken en dat je in taal en acties herkenbaar bent.
- Toon empathie. Empathie gaat over het tonen van begrip voor de ander. Probeer je in te leven in de situatie van de coachee en laat merken dat je zijn gevoelens serieus neemt.
- Betrek je coachee bij de coaching. Luister naar de input van de coachee en betrek hem bij je ideeën.
- Wees transparant. Neem je coachee mee in het hoe en waarom van je vragen en je voorstellen.
- Bied ondersteuning. Doe dit vooral als je coachee zich kwetsbaar of onzeker voelt. Help je coachee om zijn doelen te bereiken en laat zien dat je naast hem staat.
Een onlinecoach handelt vanuit dit vertrouwen. Vertrouwen in de eerste plaats in zichzelf. Hij geeft in het geval van asynchrone communicatie het estafettestokje door en ontvangt geen directe feedback op zijn vragen of opmerkingen. Op het moment dat hij op de verzendknop drukt, laat hij het stokje los en moet erop vertrouwen dat wat hij gedaan heeft, het beste is wat hij op dat moment te bieden had. Het is nu aan de coachee te bepalen wat die eruit kan halen. Dat vraagt ook vertrouwen in de coachee. Erop vertrouwen dat de coachee gaat doen wat goed is voor hem, op dat moment.
Onverwachte reacties
Dit levert soms verrassende of onverwachte reacties op. Bijvoorbeeld bij een bericht waarin de coach als interventie een suggestie doet aan de coachee om een rondje te gaan lopen om een en ander te overdenken. Een paar dagen later krijgt hij een reactie van de coachee, hij heeft genoten en het ging hartstikke lekker, op bepaalde momenten tikte hij zelfs de 12 km/u aan! In dit geval was het de intentie van de coach om de coachee een rustig rondje te laten wandelen; in plaats daarvan heeft de coachee er een uitdagend rondje hardlopen van gemaakt.
Interessant is nu hoe de coach hierop reageert. Komt hij terug op zijn eigen bericht, geeft hij aan dat hardlopen niet de bedoeling was en dat hij vindt dat een rondje wandelen beter op zijn plek zou zijn? Of, en dat heeft de voorkeur, vertrouwt hij op de coachee en het proces van de coaching? In dat geval gaat de coach verder met wat er nu voorligt. Blijkbaar is een rondje (hard) lopen datgene wat voor de coachee het meest voor de hand leek te liggen om te doen.
Waarderende houding
De coach die vanuit de waarderende houding verdergaat, kan met interesse reageren. Hij vraagt wat de interventie voor de coachee opgeleverd heeft in het kader van de voorliggende coachvraag. De coach vertrouwt de coachee, waardoor deze het gevoel van verbinding, competent zijn en autonomie ervaart – facetten uit de zelfdeterminatietheorie. De coach vertrouwt ook op het proces, ongeacht wat de coachee heeft ervaren. De coach weet dat het informatie geeft die inzetbaar is voor het coachproces. Al is het maar dat de coach nu weet dat deze coachee van hardlopen houdt als manier om zijn hoofd leeg te maken. De flow van het gesprek blijft in stand.
Bron: Op afstand de beste coach – Vergroot je impact met digitaal begeleiden door Eskil Elfferich en Marjanne Peters-Burgers. Dit artikel is een bewerking van paragraaf 2.5, sleutel 5: Vertrouwen.