‘Zou je dat nou wel doen? Straks houd je geen klant meer over!’ Een bezorgde opmerking verscheen in mijn inbox toen ik deelde dat ik heel wat vaste klanten liet gaan.
Een paar jaar geleden verlegde ik de focus van grafisch ontwerp naar een helder merkverhaal en alles dat daarbij hoort – van positionering, aanbod, onderscheidend vermogen tot droomklant en meer. Ik besloot afscheid te nemen van dierbare vaste klanten, omdat ze niet meer pasten bij mijn nieuwe focus op het merk in woord en beeld. Een dappere, maar noodzakelijke actie om ruimte te maken voor de klant die niet bij het beeld, maar bij het merkverhaal wil beginnen.
Meer werkgeluk door samenwerking met je ideale klant
Je ideale klant kiezen is een cruciale stap in je strategie. Een groot deel van je werkgeluk zit ‘m namelijk in de mensen met wie je samenwerkt. Werken met de klant die écht bij jou past, levert jou zoveel meer plezier en energie op. En dat is juist iets waar je zelf veel invloed op kunt uitoefenen.
Voel je vrij om selectief te zijn. Hoe duidelijker jij uitdraagt met wie je wilt samenwerken, hoe meer je exact deze mensen zult aantrekken. Jouw droomklant snapt dat jij precies biedt wat zij nodig heeft en betaalt met liefde voor jouw coaching. Het zijn de klanten die echt op zoek zijn naar JOU!
Trek jij nu nog niet de klanten aan waar je hart een sprongetje van maakt? Klanten waarvoor jij van de allergrootste betekenis kunt zijn? Dan is het hoog tijd om in kaart te brengen wie die klant is die jou wél blij maakt! En het goede nieuws is: al je klanten zijn er al, ze lopen allemaal al ergens op deze aardbol rond. Je hoeft ze alleen nog maar jouw richting op te leiden.
Waar vind je al die droomklanten?
Begin met het analyseren van je afgelopen klanten en identificeer degenen waarmee je soepel en plezierig hebt samengewerkt. Merk je een patroon op? Breng de kenmerken, woorden, waarden, problemen en verlangens van je droomklant in kaart. Met dit heldere beeld kun je je communicatie veel effectiever maken en beter inspelen op de behoeften van je doelgroep.
Met deze droomklant in je achterhoofd wordt je communicatie veel makkelijker, leuker en effectiever. Je bent gericht op die ene groep droomklanten. Je begrijpt wat hen bezighoudt, waar zij naar op zoek zijn en hoe jij daarbij kunt helpen.
Een bijkomend voordeel van het afbakenen van je droomklant is dat je precies weet waar je ze kunt vinden, zowel online als offline. Je kunt je marketinginspanningen nu gerichter inzetten op de specifieke plekken waar jouw droomklant zich bevindt. Dit maakt je marketingactiviteiten efficiënter en levert meer resultaat op met minder moeite.
Petra de Krom, een expert op het gebied van personal branding voor coaches, deelt in een reeks blogs waardevolle tips om van jouw merk een succes te maken. Leer hoe je jouw unieke persoonlijkheid kunt laten stralen en een magnetische eerste indruk kunt maken op jouw droomklant. Ben jij er klaar voor?