Voor veel coaches is het coachen zelf niet hun grootste uitdaging. Veel lastiger is het aantrekken van nieuwe klanten. Daarvoor moet je zichtbaar en vindbaar zijn. En hoe krijg je dat beter voor elkaar dan door goede content te maken? Veel coaches hebben genoeg te vertellen, maar vinden het lastig om op een professionele manier content te produceren. Dat is veel simpeler dan het klinkt, omdat er veel goede tools beschikbaar zijn die kunnen helpen. Welke? Dat lees je in dit blog!
Impact
Allereerst nog even terug naar de waarom-vraag. Wat levert goede content jou als coach op?
- Zichtbaar worden voor jouw ideale klant
Je komt in beeld bij de doelgroep die je het allerliefst bedient. - Nóg meer impact maken
Je potentiële bereik is oneindig, wat je diensten schaalbaar maakt. - Jouw gedachtegoed aanscherpen
Je richt je op diverse manieren aan verschillende mensen, dus train je jezelf om je verhaal steeds beter over te brengen.
Aan de slag
Ga aan de slag met deze tien tools om de beste content te maken. Online content kent in grote lijnen drie stromingen: tekst, audio en beeld. Je hoeft ze niet direct alle drie te beheersen. Het is prima om te beginnen met de vorm die jou het meest ligt. Heb je niet direct een voorkeur? Kies er dan een en ontdek door te ervaren.
De volgende stap is het kiezen van de juiste tools. De volgende opties worden veel gebruikt door coaches om teksten te schrijven.
- Bloggen op een eigen WordPress-website
- E-mailcampagnes via Mailchimp
- Inhoudelijke posts op LinkedIn
Bij audio kun je denken aan de volgende opties.
- Een Spotify-podcast met behulp van Springcast
- Je kennis delen via Twitter Spaces
- Te gast zijn in de podcast van iemand anders via Riverside
Om beeld te maken, heb je onder meer de volgende opties tot je beschikking.
- Video’s maken voor YouTube
- Webinars organiseren via WebinarJam
- Foto’s en stories delen via Instagram
- Picturequotes maken via Canva
Bouw het op
De grootste valkuil is dat je direct content produceert op te veel verschillende kanalen. Begin met één kanaal en houd vol tot je resultaat ziet. Alleen dan word je echt zichtbaar en vindbaar. Een bijkomend voordeel is dat je dit kanaal goed leert kennen. Zie je resultaat, dan kun je ook op een ander kanaal content gaan produceren.
Zo heb ik dat zelf ook gedaan. In 2018 startte ik met een podcast op Spotify. Jaren later en honderden vaste luisteraars verder begonnen ik ook blogs te schrijven en een mailinglist op te bouwen. Via mijn LinkedIn-posts verwijs ik weer naar Spotify. Zo versterken verschillende kanalen elkaar.
Belangrijk is dan wel om het rustig op te bouwen. Zo blijft het overzichtelijk en bereik je steeds meer potentiële klanten via je online kanalen.
Terug naar het coachen
Al snel zul je zien dat het gebruik van slimme tools om online content te produceren je resultaat oplevert in de vorm van nieuwe klanten. Gelukkig, want zo kom je uit bij waarom je eigenlijk coach bent geworden: vanwege het coachen zelf!
Ook voor het coachen zijn er natuurlijk allerlei tools beschikbaar zijn om een optimale ervaring te creëren. Daarover lees je meer in het volgende blog!
Maak jouw werk als coach nóg leuker, efficiënter en beter. Performance coach Geert Hidding geeft in een reeks blogs zijn kijk op het inzetten van de beste hulpmiddelen. Of zoals hij ze zelf graag noemt: tools