Veel marketingplannen zijn niet relevant en onjuist opgebouwd, en belanden daarom maar al te vaak achterin een lade. Dat kan en moet anders, aldus Ment Kuiper, auteur van het boek ‘Marketingplan op 1 A4’. In zijn boek introduceert hij dé succesformule voor een ijzersterk plan met een ziel.
1 Nu beginnen, het is twee voor twaalf!
Door de toenemende toepassingen van ICT, technologische en digitale ontwikkelingen verandert er veel in onze maatschappij. Denk eens aan:
- de mate waarin klanten steeds vaker een rol spelen in het interactie- en communicatieproces met aanbieders;
- de verwachting van de maatschappij dat leveranciers meer aandacht besteden aan duurzaamheid;
- het veranderende mediaconsumptiegedrag van mensen, onder andere door toenemende communicatiemogelijkheden en de snelheid waarmee dit plaatsvindt;
- nieuwe inzichten, denk aan artificial intelligence. De data en de inzichten die vrijkomen, zorgen voor grote veranderingen.
2 Het marketingcanvas
Een van de doelen van dit boek is jou tools geven om je eigen marketing- en communicatiestrategie op 1 A4 weer te geven. Daarvoor kun je gebruikmaken van het marketingcanvas. Het marketingcanvas wordt ingezet als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een nieuw businessmodel, of voor het analyseren en in kaart brengen van een bestaand businessmodel van een onderneming.
3 Een klantgericht marketingplan ontwikkelen
Het schrijven van een plan is een activiteit die elke marketing- en communicatieprofessional herkent. Iedereen schrijft weleens plannen voor bijvoorbeeld een campagne of actie, plannen met betrekking tot sociale media of een strategisch marketingplan. Toch is het een bekend fenomeen dat veel plannen in lades verdwijnen en daarom als onbruikbaar worden gekwalificeerd. Jammer eigenlijk dat er zoveel kennis, tijd, capaciteit, maar vooral positieve energie zomaar van tafel wordt geveegd.
4 De praktijk
In dit deel komen een aantal voorbeelden voorbij van de stappen in het model. De voorbeelden zijn gebaseerd op eigen ervaringen van de auteur. Het zijn en blijven voorbeelden; ze zijn niet altijd dekkend en jouw eigen situatie zal er altijd (iets) van afwijken. Er is geprobeerd de onderwerpen zo veel mogelijk vanuit verschillende branches te benaderen:
- business-to-business
- business-to-consumer
- non-profit
- overheid
- dienstverlening
5 Jouw succes
De veranderingen volgen elkaar snel op. Zelfs tijdens het ontwikkelen van een strategie en het schrijven van een plan zijn er variabelen en is er informatie die wijzigt. Je stelt dus al tijdens de denkfase de input weer bij. Dat is ook de reden waarom je uiteindelijk bij een roadmap uitkomt in plaats van bij een compleet uitgewerkte en vaststaande strategie voor langere tijd. Het schrijven van een plan en het ontwikkelen van een strategie is dus een voortdurend proces.
Bron: Marketingplan op 1 A4