Lukt het jou als zelfstandig coach ook om je marketing in orde te krijgen? Het blijft complex wanneer je naast het begeleiden van je coachees ook nog verantwoordelijk bent voor het werven van klanten en alles wat daarbij komt kijken.
Sommigen zullen het ‘geluk’ hebben dat het allemaal vanzelf op hun pad verschijnt. De ene klus is nog niet helemaal af of de volgende komt er alweer aan. Anderen moeten ervoor zorgen dat ze bij potentiële opdrachtgevers op het netvlies komen. ‘Als ik dan maar zorg dat ik word aanbevolen, dan is de kans van slagen groot’, hoor ik menigeen zeggen. Dat op het netvlies komen is nu juist de crux van het verhaal, want hoe doe je dat?
Dat vraagt om de juiste marketingstrategie. Ik definieer marketing als ‘weten wat de klant wil en hem dat geven’. Dat betekent dat je moet weten wie je potentiële klant is, wat deze wil, hoe je hem dat gaat geven en – misschien wel het voornaamste – hoe je hem bereikt. Ik weet zeker dat elke coach wel over zijn product nadenkt, een prijs heeft bepaald voor zijn diensten en een manier heeft bedacht om die te leveren. Maar of er is nagedacht over een marketingstrategie, ook wel marketingcommunicatie genoemd?
Voor elke zichzelf respecterende ondernemer, en de kans dat je dat bent is groot, is het een must om na te denken over het opzetten van een structuur om klanten tebehouden en nieuwe klanten te werven. Elementen waar je invulling aan moet geven, zijn onder andere: Zet ik sociale media in? Moet ik naar een netwerkborrel? Wat doe ik dan op deze media of borrels? Moet ik online aanwezig zijn? Heb ik een eigen website nodig? Moet ik reviews laten schrijven? Werk ik met ambassadeurs?
Je moet weten wie je (potentiële) klant is en wat hij wil.
De oplossing voor jou, zonder dat het je te veel tijd kost, is gemakkelijk samen te vatten onder de volgende punten. Van elk van deze punten geef je een omschrijving voor jezelf en kies je wat je wel gaat doen en vooral wat je niet gaat doen:
- Welke klanten heb ik en welke klanten wil ik?
- Hoe kan ik die klanten en potentiële klanten het best te bereiken?
- Op welke manier zijn mijn huidige klanten klant geworden?
- Welke media heb ik tot nu toe ingezet en welke media hebben iets opgeleverd?
- Welke media gebruiken mijn klanten en potentiële klanten?
Deze lijst is niet uitputtend, maar geeft je wel handvatten. Bijvoorbeeld: als je klant op LinkedIn aanwezig is, dan is dat voor jou een belangrijk kanaal. Laat daar je inhoud zien en laat zien dat je er bent. Als je er eens per twee à drie weken een inhoudelijke post plaatst, een keer een online advertentie en actief meedoet met andere berichten, zie je dat je bereik groeit en je succes een grotere en structurelere kans van slagen heeft.
De essentie is dat je voor jezelf een structuur aanbrengt op basis van jouw eigen inzichten. Leg jezelf een target op. Dat moet niet te veel zijn, maar je moet het wel consequent volhouden (dus liever jezelf wat minder druk opleggen dan te veel).
Kortom:
- Zoek naar structuur in je marketingactiviteiten.
- Leg de lat niet te hoog, iets niet halen is minder motiverend dan iets wel halen.
- Maak een keer een marketingplan, het kan in een dag en het kan op 1 A4!
Bron: Coachlink Magazine 11