‘More than a simple desire to discover or know things, curiosity is a powerful tool, like a scalpel or a search light. Curiosity changes us. It is also a way to effect change, perhaps even on a global level.’ – Loren Rhoads
In dit artikel kun je je verwonderen over
- de vanzelfsprekendheid van nieuwsgierigheid
- de kracht van nieuwsgierigheid
- de haat-liefdeverhouding van de mens met nieuwsgierigheid
- de valkuilen van nieuwsgierigheid
Speciaal voor NOBCO-coaches
-
Wist je dat je als lid van de NOBCO toegang hebt tot de Boom Coaching Collectie? Hier vind je bijna 300 coachingsboeken die je online kunt lezen. Door gebruik te maken van de Boom Coaching Collectie kun je jezelf verder ontwikkelen en je coachees nog beter begeleiden. Log dus hier snel in!
Ken je dat lekkere gevoel van onverwacht iets nieuws ontdekken? Of dat je aandacht wordt getrokken door iets waarover je meer wilt weten, of het nou nuttig is of niet? Opeens ben je gefocust, je bent vol energie en wilt meer weten en ervaren. Hoe bewust ben jij je van jouw eigen nieuwsgierigheid; hoe ze in elkaar steekt en hoe krachtig en verrijkend ze kan zijn?
Nieuwsgierigheid is zo alledaags en alom aanwezig dat we de kracht ervan onderschatten en het voor vanzelfsprekend aannemen. Maar hoe zal jouw toekomst eruitzien als je opeens niet meer nieuwsgierig bent? Hint: die zal een stuk minder interessant en florissant zijn.
Wanneer ik deelnemers van mijn workshops vraag wat nieuwsgierig zijn hun heeft opgeleverd, krijg ik vaak antwoorden als: nieuwe ervaringen, vriendschappen, liefdesrelaties, interessante netwerkcontacten, (zelf)kennis, opleidingen, banen, hobby’s, interessante plekken en landen verkennen, positieve mindset, zelfvertrouwen, hoop, nieuwe wegen inslaan, positieve veranderingen, doelen bereiken, spanning en plezier.
Maar of deze informatie jou voldoende motiveert om werkelijk in jouw nieuwsgierigheid te investeren, is nog maar de vraag. Hiervoor moet je ervaren dat nieuwsgierigheid jou werkelijk iets oplevert, zodat je er vertrouwen in krijgt dat het je in de toekomst nog veel meer kan brengen. Daarom krijg je nieuwsgierige vragen en opdrachten voorgeschoteld, zodat je jouw nieuwsgierigheid bewuster kunt ervaren en deze beter leert (her)kennen en benutten.
Tijdens dit zelfonderzoek ervaar je niet alleen voordelen van nieuwsgierigheid, maar wellicht ook nadelen. Daarom sta ik ook stil bij de verschillende valkuilen van nieuwsgierigheid.
Nieuwsgierigheid als kracht
Nieuwsgierigheid krijgt steeds meer aandacht als onmisbaar om te ‘overleven’ en te groeien op professioneel en persoonlijk vlak. In 2016 benoemde het World Economic Forum nieuwsgierigheid tot een van de 21st century skills;1 een set aan kennis, vaardigheden en attitudes die je toekomstbestendig maken. In 2018 benoemde de OECD nieuwsgierigheid als een van de basishoudingen voor samenwerken aan innovatie.2 In de wetenschapsbeleidsvisie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uit 2019 kreeg nieuwsgierigheid een prominente rol: ‘Verwondering en nieuwsgierigheid zorgen voor wetenschappelijke vernieuwing en doorbraken.’3
Uit een grootschalig internationaal onderzoek in 2020 bleek dat nieuwsgierigheid op de werkvloer bijdraagt aan werktevredenheid, betrokkenheid bij het werk, jobcrafting, gezonde werkrelaties en innovatie.4 En in 2022 publiceerde Harvard Business Review een artikel waarin nieuwsgierigheid als een van de zes skills wordt genoemd die leiders in het digitale tijdperk nodig hebben.5 Nieuwsgierigheid wordt vergeleken met een ‘softwaremindset’: nieuwsgierige professionals blijven niet in hun bubbel, maar doen aan continue persoonlijke upgrades, bijvoorbeeld door proactief hun omgeving te verkennen en op zoek te gaan naar mensen met andere ervaringen en denkwijzen.
Naast de economische waarde draagt nieuwsgierigheid ook bij aan jouw welzijn door het ervaren van positieve emoties, een hogere levensvoldoening en gevoel van zingeving6. Nieuwsgierigheid draagt ook bij aan een beter geheugen7, het bevordert je emotionele intelligentie,8 en wordt gerelateerd aan het vermogen om emoties te uiten en een gevoel voor humor9. Een hoge mate van nieuwsgierigheid houdt bovendien verband met een hogere stresstolerantie10 en minder gebruik van geweld.11
Ambassadeurs voor een nieuwsgierige (levens)houding
Diverse bekende Nederlanders, media en organisaties vragen aandacht voor het belang van een nieuwsgierige levenshouding. Bijvoorbeeld wetenschapper Robbert Dijkgraaf, onder andere bekend van ‘De Wereld Draait Door University’ en sinds 2022 minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Eind 2021 sloot hij het wetenschappelijk jaaroverzicht af met de woorden van Einstein: ‘Verbeelding is belangrijker dan kennis.’ Hij legt dit als volgt uit: ‘Kennis gaat over wat we weten. Verbeelding gaat over wat er nog te onderzoeken valt; dat is de wereld die er is. Onze nieuwsgierigheid dwingt ons om die wereld in te gaan. Blijf nieuwsgierig.’12
Kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde ontwikkelt projecten die technologie en kunst samenbrengen in stedelijke omgevingen zoals de Smog Free Tower en het Van Gogh Fietspad. In interviews spreekt hij regelmatig over het belang van nieuwsgierigheid. In 2017 zei hij iets wat mooi aansluit bij de woorden van Robbert Dijkgraaf: ‘De wereld verandert, of we dat nu leuk vinden of niet. We moeten niet bang zijn, maar nieuwsgierig.’13
Naast wetenschappers en kunstenaars spreken ook filosofen, psychologen en bedrijven zich uit over het belang van nieuwsgierigheid. Populaire bladen als Flow, Happinez, Quest en Psychologie Magazine geven praktische tips om je nieuwsgierigheid te ontwikkelen. En ook organisaties en bedrijven omarmen nieuwsgierigheid steeds vaker als een middel en competitief voordeel. Farmacieconcern Merck stelde een ‘board of curiosity’ aan en publiceert om de twee jaar een State of Curiosity Report14. Een ander positief signaal is dat het woord nieuwsgierigheid steeds vaker in vacatures gebruikt wordt.15 Google selecteert bijvoorbeeld nieuwsgierige sollicitanten aan de hand van vragen als: ‘Heb je ooit gemerkt dat je niet kon stoppen met het leren van iets dat je nog nooit eerder bent tegengekomen? Waarom? Hoe hield je dit vol?’ En in 2021 publiceerde SAS (gespecialiseerd in business analytics) het Curiosity@Work-rapport, dat gebaseerd is op een wereldwijd onderzoek onder tweeduizend managers uit verschillende sectoren. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat:
‘bijna driekwart (72%) van de managers van mening is dat nieuwsgierigheid een zeer waardevolle eigenschap is van werknemers, en meer dan de helft is het ermee eens dat creativiteit en leergierigheid bijdragen aan betere prestaties (51%) en het succes van het bedrijf (59%). Meer dan de helft van de managers zegt moeite te hebben om goede werknemers te behouden (52%) en werknemers te stimuleren om meer te doen dan alleen hun basistaken (51%). Volgens de ondervraagden zijn de grote voordelen van nieuwsgierigheid een grotere betrokkenheid en tevredenheid (58%), efficiëntie en productiviteit (62%), en creatief denken (62%).’16
Hoe ervaar jij jouw nieuwsgierigheid?
Veel positieve berichten dus over nieuwsgierigheid, maar hoe zit het met die van jezelf?
Nieuwsgierige vraag 1: Hoe nieuwsgierig vind jij jezelf over het algemeen?
- Buitengewoon nieuwsgierig
- Zeer nieuwsgierig
- Enigszins nieuwsgierig
- Niet zo nieuwsgierig
- Helemaal niet nieuwsgierig
Nieuwsgierige vraag 2: Waar blijkt dit uit?
Hoe nieuwsgierig vinden anderen jou? Deel jouw antwoorden op nieuwsgierige vraag 1 en 2 nog niet met anderen en vraag minimaal drie personen in je naaste omgeving hoe ze jouw nieuwsgierigheid inschatten en waaruit ze dit afleiden. Vraag het aan een gezinslid, je partner of je beste vriend(in). Iemand van je sport of hobby. En een directe collega van je werk of opleiding. Bedank deze drie personen vooral hartelijk voor hun eerlijke antwoorden en vraag om verheldering en voorbeelden wanneer je iets niet begrijpt, maar ga niet met ze in discussie. Zet de antwoorden van deze drie personen naast jouw eigen antwoorden. Wat heb je geleerd van de antwoorden die je hebt gekregen? In hoeverre komen jouw inschattingen en observaties van jouw eigen nieuwsgierige gedrag overeen met de observaties van anderen? Kun je eventuele verschillen verklaren? |
Hoe tevreden ben je met jouw nieuwsgierigheid? Welke van de onderstaande mogelijkheden zijn op jou van toepassing? (meerdere antwoorden mogelijk) – Ik ben trots op mijn nieuwsgierigheid. – Mijn nieuwsgierigheid heeft mij veel moois opgeleverd. – Ik ben iedere dag opnieuw benieuwd naar wat voor nieuws ik zal ontdekken. Heb je minder dan drie keer ja geantwoord? Vraag jezelf dan het volgende af: – Waardoor ben je niet trots op jouw nieuwsgierigheid? Komt dit doordat je je schaamt waar je nieuwsgierig naar bent? Of omdat je jezelf te veel of te weinig nieuwsgierig vindt? Of omdat anderen jouw nieuwsgierigheid niet weten te waarderen? – Wat heeft nieuwsgierigheid jou gekost en wat heeft het jou opgeleverd? Hoe ervaar jij de verhouding tussen de kosten en de baten van jouw nieuwsgierigheid? – Wanneer deed je voor het laatst iets nieuws? Hoe voelde dit voor jou aan; als iets waar je je in het begin ongemakkelijk bij voelde, of ervoer je direct plezier aan het verkennen van iets nieuws? – Zou jij het woord nieuwsgierig in jouw cv opnemen? Zo ja, welke voorbeelden van nieuwsgierig gedrag zou je dan geven? Zo nee, waarom vermeld je dit liever niet? Wanneer je weet dat nieuwsgierig zijn voordelen heeft, maar toch niet tevreden bent over jouw nieuwsgierigheid en/of je nieuwsgierigheid niet in jouw cv zou opnemen, is er een grote kans dat je negatieve ervaringen hebt opgedaan met nieuwsgierigheid. Hierin sta je niet alleen. Wie heeft vroeger niet gehoord: ‘Kinderen die vragen worden overgeslagen’? |
Nu je een eerste blik op je eigen nieuwsgierigheid hebt geworpen en de voordelen ervan kent, kun je in de volgende paragrafen het dubbelzinnige karakter van nieuwsgierigheid verkennen. Ook ontdek je welke valkuilen van nieuwsgierigheid jij ervaart en wat je hieraan kunt doen.
Een verzameling paradoxen
Nieuwsgierige vraag 3: Ervaar je jouw nieuwsgierigheid overwegend als een kracht of als een valkuil?
De mens lijkt een haat-liefdeverhouding te hebben met nieuwsgierigheid. Van oudsher wordt nieuwsgierigheid afgeschilderd als een honger naar en passie voor kennis, maar ook als een zonde, een vloek en een gevaar voor het individu en de mensheid. Tot de 16e eeuw werd nieuwsgierigheid vooral als een zonde gezien en vanaf de 17e eeuw – met de opkomst van de wetenschap en de Verlichting – werd het niet langer alleen als negatief, maar ook als neutraal of positief ervaren, bijvoorbeeld als een gezonde passie. Waar eerst de consensus bestond dat gedrag en kennis die voortkwamen uit nieuwsgierigheid slecht waren, ontstond nu een controverse of deze kennis en gedrag slecht, neutraal of juist bewonderingswaardig waren. Nieuwsgierigheid kon gaan over wat mensen niet mochten weten of juist wat mensen wel moesten weten.17
De negatieve lading die aan nieuwsgierigheid is blijven kleven, is niet onbegrijpelijk gezien de eeuwenlange, overwegend negatieve beeldvorming in invloedrijke verhalen en gebeurtenissen. Denk aan Eva die de verboden vrucht plukte en ervan at. Pandora die de strikte instructies van de goden negeerde en een doos opende die gesloten moest blijven. Met nieuwsgierig Aagje liep het niet goed af en zelfstandige, nieuwsgierige vrouwen die voor heksen werden aangezien, kwamen op zeer pijnlijke wijze aan hun einde. Nieuwsgierigheid kan sterke positieve én negatieve effecten hebben en blijkt een verzameling van paradoxen te zijn. Deze paradoxale effecten kunnen al dan niet bewust vormend zijn voor de manier waarop jij naar jezelf en jouw omgeving kijkt. Kijk maar eens naar de onderstaande nieuwsgierigheidsparadoxen. Herken je ze?
Tien nieuwsgierigheidsparadoxen
Nieuwsgierigheid … | |||
is vrijblijvend en onschuldig | vs. | noodzakelijk, sturend en transformerend | |
brengt mensen bij elkaar | vs. | drijft mensen uiteen | |
zorgt voor focus | vs. | leidt af | |
leidt tot creatie van het nieuwe | vs. | afbraak van het bestaande | |
brengt bevlogenheid | vs. | verveling en gebrek aan motivatie | |
brengt plezier en voldoening | vs. | onrust, spanning en frustratie | |
draagt bij aan groei en welzijn | vs. | risico, gevaar en stress | |
wordt gestimuleerd en beloond | vs. | genegeerd, beschimpt en bestraft | |
is krachtig | vs. | kwetsbaar | |
is een zegen | vs. | een vloek |
Zeven valkuilen van nieuwsgierigheid
Ondanks alle positieve aandacht voor nieuwsgierigheid roept het woord nieuwsgierigheid dus nog steeds negatieve associaties op. Ik hoor regelmatig opmerkingen als: ‘Waarom gebruik je het woord nieuwsgierigheid? Dat is helemaal niet zo positief. Ik gebruik liever het woord …’ en dan volgen er woorden als leergierig, leergulzig, leergretig, benieuwd, betrokken, geïnteresseerd, onderzoekend, hongerig naar kennis, weetgierig, weetlustig, weetgraag of wijsgerig.
Zo vertelde de 89-jarige mevrouw Nieuwenstein me dat zij ‘benieuwd zijn naar iets’ mooier vindt klinken dan nieuwsgierig zijn. Nieuwsgierig zijn klinkt volgens haar ‘een beetje negatief’. In het aritkel ‘Schaamteloos nieuwsgierig’ kun je meer lezen over hoe zij haar nieuwsgierigheid ervaart. De 94-jarige mevrouw Verpaalen zegt dat zij niet echt nieuwsgierig is, maar ze weet wel graag dingen van anderen.
Ik ben niet nieuwsgierig, ik heb belangstelling Nieuwsgierig type: Elisabeth Verpaalen, voormalig verkoopster bij Vroom & Dreesmann, poppenmaakster, moeder van 6 zoons, oma van 21 kleinkinderen en 16 achterkleinkinderen ‘Ik vind nieuwsgierigheid een bijproduct. Ik heb wel belangstelling voor mensen, maar echt nieuwsgierig ben ik niet. Nieuwsgierige mensen stellen volgens mij veel vragen. Vragen waarop je niet altijd antwoord wilt geven. Nieuwsgierigheid is meestal negatief. Vooral als ze iets willen weten wat je geheim wilt houden. Leergierig zijn is iets anders dan nieuwsgierig zijn. Mijn kleindochter zit bijvoorbeeld op de academie. Ze doet daar leuke en nuttige dingen, zegt ze.’ |
Van de in totaal ruim zeventig mensen die ik kort of uitgebreid heb geïnterviewd voor mijn onderzoek reageerden jongere personen veelal positief op het woord nieuwsgierigheid. Sommigen reageerden zelfs vol ongeloof wanneer ik hun vertelde dat nieuwsgierigheid ook een negatieve connotatie heeft. De voorzichtige of zelfs negatieve houding van de dames Verpaalen en Nieuwenstein ten opzichte van het woord nieuwsgierigheid is geen uitzondering. Met name 60- tot en met 90-jarigen noemden de negatieve bijklank van nieuwsgierigheid. Mensen tussen de 40 en 60 gaven aan op de hoogte te zijn van de slechte naam, maar hier zelf anders over te denken of ze benoemden zowel de voor- als nadelen van nieuwsgierigheid.
Maar ook jonge kinderen zijn zich bewust van de negatieve connotatie van nieuwsgierigheid. Dit blijkt onder andere uit een onderzoek naar de effectiviteit van Wetenschap en Technologie-onderwijs in het Nederlandse basisonderwijs. 92 kinderen verdeeld over groep 3 tot en met 8 werden geïnterviewd over hun nieuwsgierigheid. Deze kinderen associeerden nieuwsgierigheid voornamelijk met gedrag zoals afluisteren en roddelen. Onderzoeker Tim Post zei hierover: ‘Deels door deze smalle opvatting lijken kinderen weinig belang te zien bij het ontwikkelen van hun nieuwsgierigheid op school en voelen zij zich door hun leraren veelal ontmoedigd om hun nieuwsgierige ideeën en vragen over de lesstof in de klas te delen.’18 Dezelfde kinderen die op school niet nieuwsgierig durfden te zijn tijdens de Wetenschap en Technologie-lessen bleken buiten school wel nieuwsgierig te zijn naar ingewikkelde, wetenschappelijke onderwerpen.
Nieuwsgierig zijn kan je dus veel brengen, maar ook veel kosten. Op basis van literatuur benoem ik zeven valkuilen van nieuwsgierigheid:
- Je bedreigt de status quo.
- Je schendt andermans privacy.
- Je bent snel afgeleid.
- Je toont uitdagend gedrag.
- Je nieuwsgierigheid blijft onbevredigd.
- Mensen ervaren jouw gedrag als hedonistisch.
- Je nieuwsgierigheid verandert in een obsessieve passie.
Nieuwsgierige vraag 4: In welke van deze zeven valkuilen herken jij jezelf?
Nieuwsgierige vraag 5: Welke andere valkuilen heb jij ervaren?
1 Je bedreigt de status quo
Barbara Benedict beschrijft in Curiosity: a cultural history of early modern inquiry dat nieuwsgierigheid het bekende als inadequaat, onjuist of oninteressant bestempelt.19 Deze benadering van het bekende kan volgens haar leiden tot spanning en een moeilijke sociale positie voor degene die zich buiten de gebaande paden begeeft. Wie dat doet, of wie kritische vragen stelt, negeert de status quo of bevraagt deze. Deze mensen brengen direct of indirect verandering in beweging, en dat veroorzaakt onzekerheid, spanning en andere ongemakken.
Verandering betekent dat er gemorreld wordt aan de bestaande machtsverhoudingen. Mensen worden bang om hun zekerheden of hun rol en geloofwaardigheid als expert kwijt te raken. Vragen hoe iets werkt of wie wat heeft besloten en waarom is een verzoek om transparantie. Transparantie maakt onzichtbare zaken zichtbaar. Dit kan mensen confronteren met hun gebrek aan kennis, hun twijfel, afwijkende normen en waarden of eerder gemaakte fouten.
2 Je schendt andermans privacy
Een van de bekendste valkuilen of ‘duistere kanten’ van nieuwsgierigheid is sociale nieuwsgierigheid; willen begrijpen waarom mensen zo denken, doen en voelen als ze doen. Deze in wezen constructieve vorm van nieuwsgierigheid wordt vaak gerelateerd aan het schenden van andermans privacy door afluisteren, gluren en roddelen.20
Informatie zoeken en vinden over anderen is tegenwoordig steeds makkelijker, met name dankzij social media en de populariteit van realityen roddelprogramma’s. Dit zorgt ervoor dat onze beleving van privacy en wanneer sociale nieuwsgierigheid (on)gepast is onderhevig is aan verandering.
Nieuwsgierige vraag 6 en 7: Zoek jij iemand die je voor het eerst hebt ontmoet of gaat ontmoeten op internet op? Zoek je vooral naar zakelijke of privé-informatie over deze persoon?
Nieuwsgierige vraag 8: Wat vind jij ervan wanneer iemand die je niet (goed) kent jou privédingen over jouzelf vertelt die hij op internet heeft gevonden?
3 Je bent snel afgeleid
Makkelijk afgeleid raken en daardoor activiteiten niet afmaken is een valkuil van nieuwsgierigheid die veel mensen noemen. Nieuwsgierigheid wordt vaker gerelateerd aan impulsiviteit.21 Een oorzaak van afleiding kan verveling zijn. Verveling is een staat van onderprikkeling. Dit kan een oppervlakkige vorm van nieuwsgierigheid in de hand werken, doordat je je laat (af)leiden door prikkels die op makkelijke en snelle manier jouw nieuwsgierigheid bevredigen; bijvoorbeeld door gamen, televisiekijken of social media.
Nieuwsgierige vraag 9: Wat is jouw standaardafleiding wanneer je je verveelt?
4 Je toont uitdagend gedrag
Mensen zijn nieuwsgierig, zelfs wanneer het duidelijk is dat dit tot directe pijn of straf leidt. Ook wanneer dit gedrag geen beloning oplevert, maar een vooruitzicht op een onzekere toekomst.22 Denk aan het oefenen van gevaarlijke stunts of het stellen van ongewenste vragen aan je leidinggevende of naasten.
Sensatie zoeken is een van de vormen van nieuwsgierigheid. Sensatiezoekers staan meer open voor nieuwe ervaringen en ideeën die afwijken van het gemiddelde of indruisen tegen de conventionele wijsheid en vervelen zich sneller en vaker dan gemiddeld.23 Ze hebben veel of intense prikkels nodig in de vorm van variatie, complexiteit en verrassing. Wat hen helpt, is het vragen en geven van feedback en uitdagende activiteiten die net boven hun kunnen liggen waardoor ze een vorm van risico ervaren. Je verwacht het misschien niet, maar sensatie zoeken gaat niet per se over zaken als parachutespringen, criminaliteit of seksueel risicovol gedrag. Het gaat ook over veel verschillende activiteiten naast elkaar ondernemen, regelmatig iets nieuws uitproberen of intense emoties opzoeken.
Nieuwsgierige vraag 10: Op welke manier(en) zoek jij naar diverse, intense of complexe prikkels?
5 Je nieuwsgierigheid blijft onbevredigd
Een interessante vorm van stress is die door onbevredigde nieuwsgierigheid. Je hebt vast ervaren dat vragen die je hebt soms tijdelijk of definitief onbeantwoord blijven. Dat kan een lastige kwestie op je werk zijn die je niet uit je hoofd kunt zetten, maar ook het blijven vergelijken van online informatie over prijzen en functies van huishoudelijke apparaten uit angst om niet de optimale aankoop te doen. Een film met een onduidelijk einde of het verlangen naar privé-informatie over anderen zijn andere voorbeelden. Het uitblijven van antwoorden kan een knagend, soms zelfs brandend gevoel van nieuwsgierigheid opleveren.
Nieuwsgierige vraag 11: Wat doe jij wanneer jouw nieuwsgierigheid onbevredigd blijft?
Nieuwsgierig zijn kan risicovol zijn, maar onbeantwoorde nieuwsgierigheid kan soms nog ernstigere gevaren voor de gezondheid opleveren. Een interessant onderzoek legt de relatie tussen onbevredigde nieuwsgierigheid en toegeeflijk consumptiegedrag op gebieden die geen verband houden met het onderwerp van de nieuwsgierigheid.24 Door het knagende gevoel van de onbevredigde nieuwsgierigheid ga je op zoek naar snelle vormen van beloning, zoals overmatig eten, drinken, gamen en shoppen. Dit gedrag kan leiden tot verslavingen, obesitas en schulden.
6 Mensen ervaren jouw gedrag als hedonistisch
Naast het wegnemen van onzekerheid gaat nieuwsgierigheid ook over het beleven van plezier en genot door het opdoen van nieuwe informatie en ervaringen.25 Deze informatie en ervaringen kunnen onbelangrijk, nutteloos, schaamteloos en gevaarlijk lijken voor anderen en gezien worden als manieren om ongemak en pijn te voorkomen of te overstemmen met positieve ervaringen. Mix dit met sociale normen en hoge verwachtingen en eisen wat betreft sociaal aangepast gedrag en je hebt een recept voor irritatie en afkeuring.
7 Je nieuwsgierigheid wordt een obsessie
Nieuwsgierigheid kan je naar jouw passie leiden. Volgens Kashdan hebben alle activiteiten die voortkomen uit nieuwsgierigheid het potentieel om te veranderen in een obsessieve passie.26 Nieuwsgierigheid wordt een obsessie of een obsessieve passie genoemd wanneer je het zelf niet meer in de hand hebt. Een harmonieuze passie is een interesse waarbij je zelf besluit wanneer je er wel of geen aandacht, tijd of middelen aan besteedt. Gepassioneerde activiteiten worden onderdeel van je identiteit en worden een belangrijke bron van betekenis.
Iemand met een obsessieve passie voelt een onprettige druk om door te gaan met zijn interesse, zelfs wanneer hij dit zelf niet wil en dit ten koste gaat van andere interesses en activiteiten of zelfs het welzijn. Zo iemand is nieuwsgierig, maar geniet er niet altijd van. Stalking is een vorm van een obsessieve passie.
Wat is gevaarlijker: wel of niet nieuwsgierig zijn?
Nieuwsgierigheid kan ervoor zorgen dat je overleeft, maar kan je ook in het gevaar storten en in het meest extreme geval je leven kosten. Dit zijn twee kanten van dezelfde medaille. De tegenstrijdige kanten van nieuwsgierigheid vragen om bewustwording van jouw nieuwsgierigheid, zodat je de voordelen bewust en gericht kunt benutten en de potentiële nadelen kunt beperken of ermee leert omgaan. Nieuwsgierig zijn naar nieuwsgierigheid is een strategie die je kan helpen overleven en floreren in een onzekere wereld. Om deze reden behoort de toekomst aan de nieuwsgierigen.
Noten
- Weforum.org (2016). New vision for education: fostering social and emotional learning through technology. Geraadpleegd van www.weforum.org/reports/new-vision-for-education-fostering-social-and-emotional-learning-through-technology.
- The future of education and skills Education 2030. Geraadpleegd van oecd.org.
- MinOCW (2019). Nieuwsgierig en betrokken. Geraadpleegd van www.rijksoverheid. nl/documenten/publicaties/2019/01/28/nieuwsgierig-en-betrokken.
- Kashdan, T.B., Goodman, F.R., Disabato, D.J., McKnight, P.E., Kelso, K. & Naughton, C. (2020). Curiosity has comprehensive benefits in the workplace: Developing and validating a multidimensional workplace curiosity scale in United States and German employees. Personality and Individual Differences, 155, 109717.
- Hill, L., Le Cam, A., Menon, S. & Tedards, E. (2022). Curiosity, not coding: 6 skills leaders need in the digital age. Geraadpleegd van hbswk.hbs.edu/item/six-unexpected-traits-leaders-need-in-the-digital-era.
- Kashdan, T.B. & Steger, M.F. (2007). Curiosity and pathways to well-being and meaning in life: Traits, states, and everyday behaviors. Motivation and Emotion, 31(3), 159-173.
- Gruber, M.J. & Ranganath, C. (2019). How curiosity enhances hippocampus-dependent memory: The prediction, appraisal, curiosity, and exploration (PACE) framework. Trends in cognitive sciences, 23(12), 1014-1025.
- Leonard, N.H. & Harvey, M. (2007). The trait of curiosity as a predictor of emotional intelligence. Journal of Applied Social Psychology, 37(7), 1545-1561
- Kashdan, T.B., Sherman, R.A., Yarbro, J. & Funder, D.C. (2013). How are curious people viewed and how do they behave in social situations? From the perspectives of self, friends, parents, and unacquainted observers. Journal of personality, 81(2), 142-154.
- Zie noot 4.
- Kashdan, T.B., DeWall, C.N., Pond, R.S., Silvia, P.J., Lambert, N.M., Fincham, F. D. & Keller, P.S. (2013). Curiosity protects against interpersonal aggression: Cross-sectional, daily process, and behavioral evidence. Journal of Personality, 81(1), 87-102.
- www.npostart.nl/het-wetenschappelijk-jaaroverzicht/POMS_S_BV_16705637
- Sep, M. (2017). Virtuele vloedgolf van Daan Roosegaarde overspoelt Middelburg. Geraadpleegd van pzc.nl.
- www.merckgroup.com/en/news/2020-state-of-curiosity-report-28-01-2021.html
- www.sas.com/en_us/curiosity/at-work.html.
- Zie noot 15.
- Ball, P. (2013). Curiosity: How science became interested in everything. Chicago: University of Chicago Press.
- Post, T. (2019). Fostering inquiry-based pedagogy in primary school: A longitudinal study into the effects of a two-year school improvement project. University of Twente. https://doi.org/10.3990/1.9789036549141
- Barbara Benedict (2001). Curiosity: A cultural history of early modern inquiry. Chicago, ILL: University of Chicago Press.
- Kashdan, T. (2010). Nieuwsgierig? Utrecht: Spectrum.
- Loewenstein, G. (1994). The psychology of curiosity: A review and reinterpretation. Psychological Bulletin, 116(1), 75–98. https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.1.75.
- Hsee, C.K. & Ruan, B. (2016). The Pandora effect: The power and peril of curiosity.Psychological Science, 27(5), 659–666. https://doi.org/10.1177/0956797616631733.
- Zie noot 20.
- Wiggin, K.L., Reimann, M. & Jain, S.P. (2019). Curiosity tempts indulgence. Journal of Consumer Research, 45(6), 1194-1212.
- Litman, J.A., Crowson, H.M. & Kolinski, K. (2010). Validity of the interest-and-deprivation-type epistemic curiosity distinction in non-students. Personality and individual differences, 49(5), 531-536
- Zie noot 20.
Bron: Schaamteloos nieuwsgierig – Voor meer bevlogenheid en zelfleiderschap door Danae Bodewes