Een strategisch coach inventariseert eerst de vragen van de gecoachte en maakt daarna een analyse van de feiten. Die analyse kan een knelpunt, een dilemma of een probleem blootleggen op een van de drie niveaus. De coach zal zijn interventie afstemmen op het niveau waar het knelpunt zich het sterkste voordoet. Dat hoeft niet altijd het niveau te zijn waarop de gecoachte met zijn coachvraag is begonnen.
- Individuele knelpunten kunnen worden beantwoord via individuele assessments, coachen van individuen, vaardigheidstrainingen, individuele nascholing, young potential programs, enzovoort.
- Relationele knelpunten kunnen worden beantwoord door verbetering van de samenwerking tussen twee of meer individuen of binnen het gehele team, bijvoorbeeld door te leren zich in de ander te verplaatsen zonder de eigenheid op te geven.
- Systeemknelpunten kunnen worden beantwoord door systeeminterventies, zoals het verduidelijken en herverdelen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zodanig dat de orde, de onderlinge samenhang en de balans worden hersteld.
Vervolgens wordt in overleg een (positief) doel gekozen en een actieplan opgesteld dat past binnen het gedefinieerde niveau (zie de volgende figuur). Vaak zullen vragen zich gelijktijdig op verscheidene niveaus afspelen.
Vermijden bij strategisch coachen
Een coach vermijdt om bij individuele problemen teaminterventies of systeeminterventies voor te stellen. Op die manier voorkomt hij dat het individuele probleem wordt miskend.
Een coach vermijdt om bij relationele problemen een individu centraal te stellen of het systeem verantwoordelijk te maken. Een coach zal bij systeemknelpunten niet een individu of een samenwerkingsrelatie gaan verbeteren, omdat daarmee de systeemproblemen in stand blijven.
Dit lijken open deuren, maar in de praktijk worden deze interventiefouten dagelijks gemaakt, omdat een analyse op het juiste niveau wordt overgeslagen.