Bondscoach Louis van Gaal is van wereldklasse. Iemand met een eigen visie en stijl. Ik zie hem vaak aantekeningen maken tijdens wedstrijden. Altijd met dezelfde pen en een oud boekje. Best gek eigenlijk. Waarom niet op een mini-iPad met Apple-pencil? De reden: het past niet bij Louis.
Jij bent ook een coach met een eigen visie en stijl. Niet alles wat je kunt gebruiken als hulpmiddel, maakt jouw werk ook daadwerkelijk leuker, efficiënter en beter. Maar hoe vind je nieuwe parels die wél werken? Door goede criteria te stellen aan de tools die je kiest.
Kies de juiste coachingstools met deze criteria
In deze blog deel ik vier criteria die je helpen om een goede schifting te maken. Dat scheelt tijd. Die kun je weer besteden aan wat je het liefste doet: coachen met impact.
Criterium 1: Het levert meer op dan het kost
Een goede tool is als een investering: het levert meer op dan het kost. Denk aan een online omgeving om de voortgang van je coachee bij te houden. Het inrichten ervan kost tijd, energie en geld. De vraag is dan: levert het je meer op, bijvoorbeeld in de vorm van klanten die terugkeren en jou aanbevelen in hun omgeving? Zodra de balans positief uitvalt, is het een tool om serieus te overwegen.
Criterium 2: Het kost niet te veel tijd om te gebruiken
Een tool moet je niet te veel tijd kosten om effectief in te zetten. Neem videomarketing. Dit is hot en een bewezen middel voor je bereik als coach. Er zijn dan ook ontzettend goede hulpmiddelen verschenen om goede video’s te maken. Maar als je dit nog nooit hebt gemaakt voor professioneel gebruik, is de leercurve enorm steil. Alleen jij kunt goed beoordelen of dit voor jou de tijd en moeite waard is.
Criterium 3: Het draagt bij aan beter werk
Alles wat je gebruikt, moet bijdragen aan je beste werk. Goede tools vinden gaat dus niet over nieuwe gadgets scoren. Dat is voor hobbyisten. Het is mooi meegenomen als je er plezier uithaalt, maar dat is niet het belangrijkste. Denk bijvoorbeeld aan online leeromgeving, die hebben alleen nut als je ze ook effectief weet in te richten.
Criterium 4: Het past bij jou en jouw doelgroep
Een tool moet aansluiten bij wie jij bent en wat je doet. Zo kan de ene coach heel prettig wandelend coachen in het bos, en werkt dat voor een ander totaal niet. Dit gaat niet over goed of fout. Het gaat over wie jij bent en bij jou en je coachee past. Het heeft dus geen zin om klakkeloos tools van anderen over te nemen. Het begint bij je eigen voorkeuren kennen en hiernaar handelen. Net als Van Gaal.
Je weet nu aan welke criteria een goede tool moet voldoen. In mijn volgende blog geef ik je tien tools om de beste content te maken. Daarmee vind je nieuwe klanten en blijf je goed zichtbaar tussen al die andere coaches.
Maak jouw werk als coach nóg leuker, efficiënter en beter. Performance coach Geert Hidding geeft in een reeks blogs zijn kijk op het inzetten van de beste hulpmiddelen. Of zoals hij ze zelf graag noemt: tools