Met Single Session Therapy gebruik je het beste uit je professionele toolkit om je cliënt in één sessie vooruit te helpen. Soms is één gesprek alles wat iemand wil en nodig heeft om verder te kunnen. In Single Session Therapy geeft Helen van Empel een krachtige methode voor psychologen, coaches en andere professionals in begeleiding om in één gesprek een betekenisvolle verandering in gang te zetten.
Effectieve interventies met Single Session Therapy (SST)
De kern van Single Session Therapy (SST) is het bieden van toegankelijke, effectieve interventies die mensen zelfstandig kunnen inzetten wanneer ze hulp nodig hebben. Zoals we zagen, kan dat op allerlei manieren en voor uiteenlopende vraagstukken. Nu gaan we kijken hoe je als professional SST kunt toepassen in de gesprekken binnen je praktijk. We bespreken de samenwerking tussen professional en cliënt, en de verschillende onderdelen van een SST-sessie.
De voorbeelden die ik geef vanuit mijn werk als psycholoog zijn ter illustratie. Er kunnen net zo goed andere benaderingen worden toegepast, maar ik beschrijf de bouwstenen gebaseerd op mijn ervaring. Deze richtlijnen vormen een raamwerk dat ruimte laat voor flexibiliteit en aanpassing aan jouw specifieke professionele context. Het doel is om je praktische bouwstenen te geven om deze benadering in je dagelijkse werk toe te passen.
De juiste mindset
Alles begint echter bij de goede mindset. Om SST effectief toe te passen, is het essentieel dat je erin gelooft, erachter staat, en ermee oefent. Dit kan uitdagend zijn, zelfs voor enthousiaste professionals, omdat de verleiding groot kan zijn om toch vervolgafspraken in te plannen (Young, 2012). Denk aan het bekende citaat van de Franse filosoof Blaise Pascal: ‘Deze brief is nogal lang uitgevallen omdat ik geen tijd had hem korter te maken.’ Eén enkel gesprek vereist meer aandacht, focus, energie en helderheid, wat juist de kracht van SST vormt.
Het is ook duidelijk dat één gesprek commercieel gezien minder aantrekkelijk is dan een traject. Voor zelfstandigen met ruimte in hun agenda kan het daarom verleidelijk zijn om een vervolgafspraak in te plannen, vooral als de cliënt hierom vraagt. Hoewel er altijd uitzonderingen zijn, ben ik ervan overtuigd dat professionals in dit vakgebied over het algemeen het belang van hun cliënten vooropstellen. Maar het is natuurlijk niet altijd eenvoudig om te bepalen wat op elk moment het beste is voor de cliënt. Daarom is het zo belangrijk om een duidelijk kader te hebben en een heldere boodschap te communiceren. Dat stelt je in staat om de regie bij de cliënt te laten en duidelijk te maken dat je als professional vertrouwen hebt in diens vermogen om zelf stappen te zetten.
De basis van de SST-mindset
Het vergt discipline en overtuiging om vast te houden aan een opzichzelfstaand gesprek. Dit is echt iets anders dan een kort traject; het verschil zit in de mindset. Daarom beginnen we het praktische deel met de belangrijkste overtuigingen die samen de basis vormen van de SST-mindset op een rij te zetten:
- Verandering in het moment is mogelijk
- Elke sessie staat op zichzelf
- De cliënt staat centraal
- Focus op de huidige situatie
We zullen zo elk van deze punten uitgebreider bespreken. Maar eerst wil ik je uitnodigen voor een gedachte-experiment. Dit is een vertaling van de visualisatieoefening uit de online SST-cursus van Pam Rycroft en Jeffrey Young, met dank voor hun toestemming om deze hier te gebruiken.
Visualisatieoefening: wat als je maar één kans hebt om het verschil te maken?
Ik wil je meenemen in deze oefening om te ervaren hoe SST jouw werk kan beïnvloeden. Zorg dat je even de tijd hebt en niet gestoord kunt worden en ontspannen kunt zitten in een rustige ruimte. Stap 1: scenario 1 Stel je een cliënt voor die je normaal gesproken in jouw praktijk spreekt, niet de meest complexe en ook niet de makkelijkste. – Stel je voor dat dit het eerste gesprek is van een traject van tien sessies. Merk op: – hoe je de cliënt begroet en welkom heet, in de wachtkamer, in jouw spreekkamer of online; – hoe je het gesprek begint, hoe je de cliënt leert kennen; – hoe je uitlegt wat jullie samen gaan doen; – wat voor vragen je stelt aan het begin van de sessie; – hoe de stemming is, het energieniveau; – hoe het gesprek loopt in het midden van de sessie; – hoe je de sessie af begint te ronden; – hoe je afsluit voordat je een afspraak maakt voor de volgende sessie. Dat was het eerste scenario. Stel je nu voor dat de cliënt je een paar dagen van tevoren belt. Ze vertelt dat ze onverwacht, op korte termijn wordt overgeplaatst naar een vestiging in het buitenland, voor onbepaalde tijd. Je cliënt heeft erg naar het gesprek uitgezien en zou toch graag komen, ook al zal het waarschijnlijk bij één gesprek blijven. Omdat jij openstaat voor SST, stem je daarmee in. Dus ik neem je mee in scenario 2, met dezelfde cliënt, dezelfde vraag, voor een eerste sessie die waarschijnlijk ook de laatste is. Stap 2: scenario 2 Merk op: – hoe je de cliënt begroet en welkom heet, in de wachtkamer, in jouw spreekkamer of online; – hoe je het gesprek begint, hoe je de cliënt leert kennen; – hoe je uitlegt wat jullie samen gaan doen in deze eenmalige sessie:. – wat voor vragen je stelt aan het begin van de sessie; – hoe de stemming is, het energieniveau; – hoe het gesprek loopt in het midden van de eenmalige sessie; – hoe jullie bepalen waar je wel en niet op focust; – hoe je de sessie af begint te ronden; – wat je doet met de informatie die je hebt verzameld tijdens de sessie, in de wetenschap dat je deze cliënt niet meer zult zien; – wat je bespreekt en deelt met de cliënt en hoe je afsluit voordat je afscheid neemt. Stap 3: reflecteren hoe je werk zou veranderen met SST Denk na over de verschillen die je opmerkte in hoe je werkte, in scenario 1 en 2. Merk op wat de belangrijkste veranderingen waren in scenario 2. Schrijf nu op hoe je scenario 2 benaderde en hoe je ervoor zorgde dat de cliënt uit de sessie haalde wat zij wilde. Rycroft & Young, 2014 |
Bron: Single Session Therapy – Een flexibele methode voor psychologen, coaches en andere professionals door Helen van Empel