‘Met een mindmap geef ik de chaos structuur.’ ‘Studenten en jongvolwassenen hebben hun werk en toekomst voor zich. Je ziet dat ze zich enorm ontwikkelen in 4 of 5 jaar hbo, dat maakt dit werk voor mij zinvol.’ Wat is de coachstijl van Marianne Meijers? Ze begeleidt studenten en jongvolwassenen wanneer ze in de knoop raken en dit doet ze graag op een visuele manier.
Stel, Joram loopt vast in een afstudeerproject. ‘Daar kan hij heel onzeker van worden; kan ik het wel? Moet ik stoppen met mijn studie? Dan zeg ik bijvoorbeeld: “Je geeft aan dat je door dit project bent gaan twijfelen over je eigen kunnen, maar ik hoor ook dat je veel kwaliteiten hebt ingezet in dit project.” Ik benoem zijn kwaliteiten en vervolgens kijken we samen naar wat hem energie geeft en wanneer hij in flow is.’
De chaos krijgt structuur met mindmaps
Papier, pennen en stiften horen bij de standaarduitrusting van Marianne Meijers. ‘Ik probeer wat er in het hoofd van de student zit, op papier te krijgen.’ Ze werkt veel met mindmaps. ‘Al die gedachten vormen een warboel en sommige studenten lopen daarin vast. Ik probeer studenten te helpen om de warboel aan gedachten letterlijk en figuurlijk uit het hoofd en op papier te krijgen. Zo krijgt de chaos structuur.’ Meijers heeft in haar boek Ontwerp je ontwikkeling. Positief en creatief coachen van jongvolwassenen verschillende oefeningen met mindmaps. ‘Bijvoorbeeld de oefening waarbij iemand zijn eigen ideale toekomst beschrijft – om zo los te kunnen komen van belemmerende gedachten.’
Meijer vertelt enthousiast over de visuele modellen waarmee ze werkt. ‘Een kruisdiagram om je eigen energie in kaart te brengen of een positieve persona van jezelf maken; welke kwaliteiten heeft die? Ook canvasmodellen werken goed: daarbij schrijf je op een A4‘tje de essentie van je stage of je reflecteert op je huidige situatie. Je zet dan de essentie op papier en dat geeft focus.’
‘Ik combineer mindfulness en coaching steeds vaker.’
‘In het middelbaar en hoger onderwijs ligt de nadruk te veel op waarin iemand tekortschiet. Daarom wil ik graag overbrengen hoe je mindful kunt studeren, leert luisteren en van de doe-modus in de zijn-modus komt.’ In Meijers boek staan dus ook een aantal oefeningen voor mindfulnesstraining.
Combinatie van mindfulness en coaching
Afgelopen jaren deed Meijers een opleiding Mindful Coachen. ‘Mindfulness wordt steeds belangrijker omdat veel studenten last hebben van stress, depressie, angstaanvallen et cetera. Ze leggen vaak de lat te hoog voor zichzelf. Ik combineer mindfulness en coaching steeds vaker.’ ‘Bij sommige studenten past mindfulness. Mijn eerste vraag om dit te ontdekken is vaak: “Waar voel je dat in je lichaam?” Sommigen zijn zich totaal niet bewust van het effect van emoties en gedachten op hun lichaam.’ Zo is Olifantje een goede oefening van een paar minuten die helpt om je eigen stevigheid en grenzen weer terug te vinden.
‘Als coach kom je soms met heftige omstandigheden in aanraking; een student die een ouder verliest, heftige ruzie in een team …’ Meijers houdt daarom de 80/20-regel aan. ‘Als coach blijf je voor 80 procent bij jezelf en je geeft 20 procent. Zo check ik steeds: Kan ik nog goed luisteren? Adem ik rustig? Door bij jezelf te blijven, help je iemand veel meer.’