Elke sport kent een manier om de winnaar te bepalen. Dat maakt het interessant. Voor coaches is het bepalen wat ‘winnen’ is minder concreet. Wanneer een coachee wint, hangt af van de specifieke context en coachvraag. Toch streven we in grote lijnen allemaal hetzelfde na: voortgang boeken en ambities waarmaken. Om te bepalen of dit lukt, moet je het kunnen meten. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
In de sport is het simpel. Wie de meeste punten pakt, of de snelste tijd neerzet, die wint. In ons vak is winnen abstracter en daarmee vager. Als ik eerlijk ben, is het ook iets waarmee ik als coach al enige tijd worstel. Ik zie hoe belangrijk het is om ‘winnen’ concreet en meetbaar te maken, maar eenvoudig is dit zeker niet.
Doorschieten
Wat je in elk geval niet wilt, is doorschieten naar de cijfermatige kant. Key Performance Indicators (KPI’s) bieden bepaalde inzichten, maar zijn vooral resultaatgestuurd. Ze missen belangrijke informatie over hoe je ergens bent gekomen, en welke uitdagingen je overwon.
Daar tegenover staat de gevoelsmatige kant. Als iemand aangeeft zich beter te voelen, dan zal er wel vooruitgang zijn geboekt. Toch? Nou, niet altijd. Ons gevoel kan ons ook voor de gek houden. Bovendien is het erg afhankelijk van je gemoedstoestand en humeur hoe je in de wedstrijd zit.
Digitale plek
Kortom, de waarheid ligt in het midden. Enerzijds willen zowel de coach als coachee oog hebben voor de ‘harde’ cijfers. Anderzijds is het ook aan te raden dat zij in kaart brengen hoe de weg daarnaartoe verloopt. Ook deze ‘zachte’ kant is belangrijk.
Mijn oplossing: één digitale plek, waar je beide kanten combineert. Je registreert er zowel de concrete resultaten als de belangrijke stappen die je daar brachten. Een combinatie van resultaat en proces.
In de praktijk betekent dit dat je vanaf de start een plek creëert waar je samen belangrijke output verzamelt met de juiste tools. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande dingen.
- Digitale coachverslagen.
- Een mindmap van een brainstorm.
- To-do lijsten met belangrijke acties.
- Een digitaal vision board.
- Opnamen van het intake-gesprek.
- 360 feedbackformulieren.
- Een habit tracker voor gewoontes.
- Een voortgangsbalk met de status van een prestatiedoel.
Win-win
Je verzamelt waarschijnlijk al van alles als je iemand coacht. De winst zit ‘m er vervolgens in om hier een digitaal systeem van te maken en met de juiste tools alles op één plek te verzamelen. Dit maakt het overzichtelijk en simpel om bij te houden.
Want dat is uiteindelijk waar het over gaat als we tools kiezen: je werk leuker, beter en makkelijker maken.
Het vastleggen van het hele proces in een digitale omgeving is alsof je een reisverslag hebt dat je er op elk gewenst moment bij kunt pakken. Dit helpt jou als coach: je kunt voor elke nieuwe sessie heel efficiënt door het hele proces gaan. Daarnaast is het heel stimulerend voor jouw coachee: die kan tussendoor en achteraf terugkijken op de afgelegde weg en geboekte overwinningen.
Inmiddels werk ik voor het bijhouden van de voortgang al meer dan een jaar met veel plezier met Trackler. Hiermee kan ik mijn trajecten inrichten zodat ik bovengenoemde methode kan inzetten. Zij hebben een grote hoeveelheid tools en ontwikkelen steeds nieuwe mogelijkheden om het proces van coachees vast te leggen. Dat het een Nederlands bedrijf is met expertise in coaching, en dat ze openstaan voor nieuwe ideeën en feedback is een grote plus voor mij. Een andere optie is BaseCamp, een tool die ook veel gebruikt wordt binnen projectmanagement.
Maak jouw werk als coach nóg leuker, efficiënter en beter. Performance coach Geert Hidding geeft in een reeks blogs zijn kijk op het inzetten van de beste hulpmiddelen. Of zoals hij ze zelf graag noemt: tools