Innovatief ondernemen als coach? Loopbaancoach en conceptontwikkelaar Anke Meerding deelt een aantal van haar methodieken.
Jezelf profileren in de coachingsmarkt
Hoe maak je jezelf uniek met je coachingspraktijk? Hoe profileer je jezelf in een overvolle coachingsmarkt? Hoe blijf je jezelf gelukkig voelen in je werk en – als dat je gelukkig maakt – hoe blijf je jezelf vernieuwen? Loopbaancoach en conceptontwikkelaar Anke Meerding deelt een aantal methodieken die zij gebruikt in haar coachingspraktijk om met een brede blik naar jezelf, je coachees en de markt te kijken om zo vanuit jouw unieke motivatie jezelf te profileren.
Dit geeft je een handreiking om je bedrijfsstrategie aan te sluiten bij jezelf en trends in de markt. Zo blijf je wendbaar en actueel. Ken je de film Divergent? Een aanrader! De film schetst een post-apocalyptische wereld, waarin de zestienjarige Prior leeft en iedereen is opgedeeld in vijf facties. Elke factie staat voor een waarde: Oprechtheid, Zelfverloochening, Onverschrokkenheid, Vriendschap en Eruditie. Ieder jaar moeten alle zestienjarigen kiezen in welke factie ze de rest van hun leven willen doorbrengen. Prior ontdekt dat ze niet in deze hokjes past.
Dat triggerde mij, een wereld waarin mensen in hokjes ingedeeld worden. En mooi om te zien dat de mens complexer is dan dat en zonder aanpassing of zelfverloochening niet past in hokjes. Mensen kunnen niet op basis van een aantal kenmerken ingedeeld worden in categorieën. Het bevestigt mijn beeld dat ieder mens uniek is. Ik heb daarom ook een visie ontwikkeld om breed naar mezelf en mijn coachees te kijkenen methodieken te gebruiken die dat ook doen.
Motivatieanalyse
Het begon bij mij met een motivatieanalyse bij SIMA Nederland. Daar heb ik verbluffend veel van geleerd. De SIMA-motivatieanalyse is gebaseerd op de theorie van Arthur Miller en door Anton Philips en Annemiek van Kessel verwoord in hun boek De kracht van motivatie. Hoewel ik uit eerdere assessments wist dat het werken aan de ontwikkeling van mensen me motiveerde, wist ik achteraf nog niet dat het realiseren van ideeën en concepten de essentie is van wat mij drijft.
De motivatieanalyse gaat uit van de levensverhalen van mensen zelf, van verhalen over activiteiten die je geluk geven en baseert daar haar analyse op. Ik ontdekte dat mijn drijfveer het realiseren van ideeën en concepten op het gebied van mensen en hun ontwikkeling is. Ik wil dat op een originele manier doen, anders dan anderen. De motivatieanalyse deed mij inzien waarom ik altijd overloop van de ideeën voor verandering en vernieuwing. Vaak heb ik mijn ideeën beschreven en toch weer terzijde gelegd omdat ik vond dat ze niet pasten in mijn leven. Daarmee deed ik mezelf tekort en paste me aan aan wat ik dacht dat moest. Nu ik mijn dieperliggende motivatie ken en beter begrijp, heb ik mijn bedrijf zó aangepast dat ik mijn brede blik, mijn creatieve vaardigheden, mijn ideeën over de toekomst samen met mensen en bedrijven heb vormgegeven in mijn bedrijf. Ik doe dat door te zoeken naar de dieperliggende motivatie, het innerlijke bestemmingsplan van mensen te vinden.
Van binnen naar buiten
Je ziet zoveel meer met een brede blik op jezelf. Wanneer je uitgaat van je bewuste interesses vind je wat je al weet van jezelf. In mijn coachingspraktijk ontmoet ik veel mensen die vastlopen omdat ze het gevoel hebben dat ze nog een deel van zichzelf missen, nog niet volledig tot hun recht komen en nog op zoek zijn naar meer voldoening. Ook ontmoet ik mensen die voelen dat ze energie en plezier verliezen en dat ze het risico lopen burn-out te raken als ze zo doorgaan. Als je binnen het kader je bewuste interesses, opleiding en opgebouwde werkervaring werkt, blijkt het in de praktijk moeilijk te zijn om breder dan dat en vernieuwend naar jezelf te kijken.
Precies daar heb ik mij in gespecialiseerd, om jezelf van binnenuit opnieuw uit te vinden. Ik doe dat door bijvoorbeeld de SIMA-motivatieanalyse toe te passen, waarbij mensen door hun eigen verhalen te vertellen hun onbewuste drijfveren vinden en ontdekken wat hen voldoening geeft. Het motivatiepatroon dat uit die verhalen blijkt, heeft een voorspellende waarde voor de rest van hun leven, omdat dit tot nu toe plezier en voldoeningheeft gegeven. Via deze verhalen vind je de onbewuste drijfveren en talenten van mensen en is het onwaarschijnlijk hoeveel mooie ontdekkingen ze daarbij doen. Het geeft hen de mogelijkheid zichzelf anders op te stellen in hun huidige werk, een jobswitch te maken of een eigen bedrijf te starten. Met die brede blik spoor je blinde vlekken op en vind je je onbewuste drijfveren. Hoe ga ik te werk?
Je motivatie in de spotlights
- Echte aandacht voor je motivatie is aandacht voor jezelf. Jouw motivatie is de basis van al je acties en wanneer deze niet aansluiten op je motivatie is jouw handelen niet krachtig en kom je zelf niet uit de verf. Mogelijk mis je iets van jezelf in wat je doet en heb je je aangepast aan de verwachtingen van jezelf of anderen
- Neem in je gedachten afstand van je loopbaan en studies tot nu toe. Creëer voor jezelf de ruimte om breder, opener te denken en voelen dan de lijn die je tot nu toe hebt gevolgd.
- Gebruik je herinnering als leidraad om je dieperliggende motivatie te vinden. Wat herinner je je van activiteiten die je hebt gedaan waarbij je je gelukkig voelde? Brainstorm daar eens over en schrijf voor jezelf een lijst met activiteiten op waar je plezier en voldoening uit haalde. Dat je als kind spelletjes zelf verzon, dat je tijdens de vakantie eindeloos dammen bouwde, dat je je volledig verloor in een project.
- Kies uit je lijst met herinneringen acht activiteiten waarin jij je het meest jezelf voelde. Beschrijf deze activiteiten aan de hand van de vragen: ‘Wat deed je?’, ‘Hoe kwam je in actie?’, ‘Wat maakt dat je hierbij zoveel plezier had of voldoening voelde?’ en vraag vooral door wanneer je woorden gebruikt als leuk, mooi en goed. Wat voelde zo leuk, mooi en goed? Wees zo concreet mogelijk over de elementen die jou voldoening geven.
- Denk intuïtief na en probeer te begrijpen wat jou in dat specifieke verhaal bezighield en beschrijf dit. ‘Ik wilde gewoon winnen.’ ‘De beste zijn.’ ‘Ik wilde delen met elkaar verbinden.’ ‘Ik wilde andere mensen blij maken.’
- Vat elk van de acht verhalen samen met vijf steekwoorden.
- Zet de acht verhalen nu op een rijtje en ontdek welke lijnen erin voorkomen.
- Je kunt deze zeven stappen ook doorlopen met een interviewer – en natuurlijk kun je deze stappen ook zelf toepassen als coach. Natuurlijk kun je altijd een SIMA-motivatiecoach in de buurt vinden om dit proces met je te doorlopen.
- Wanneer je deze lijn ontdekt in je motivatie kun je vervolgens kijken hoe de uitkomst zich verhoudt met je huidige beroep en/of werkwijze en kun je nadenken over hoe verder.
Juist die unieke combinatie van kwaliteiten maakt jou tot wie je bent.
Wat maakt de ‘brede blik’ in deze methodiek? Lang doorvragen is belangrijk. Daarnaast is het een kwalitatieve methodiek die niet uitgaat van vergelijking met normgroepen, maar ieder mens als uniek motivatiepatroon beschrijft. Juist die unieke combinatie van kwaliteiten, die eigenheid, dat gekke, dat bijzondere van jou waardoor jij misschien denkt dat je moet veranderen, juist dát maakt jou tot wie je bent. Zo vind je jouw persoonlijke ‘unique selling point’. Als ondernemer is het van levensbelang om je eigen unieke kanten in beeld te hebben en ze te gebruiken om jezelf mee te profileren. Die krachtige uitstraling vind je alleen als je aansluit op je motivatie. Van binnenuit. Dan heb je het ondernemersvuur bij jezelf gevonden en organiseer je activiteiten die daarop aansluiten.
Van buiten naar binnen
Om actueel en innovatief te zijn of een gat in de markt te vinden, vind ik het enorm interessant me te verdiepen in de trends en ontwikkelingen van deze tijd. Op YouTube is een interessant filmpje te vinden met de titel: Did you know, in 2028. Daarin zie je in versneld tempo in welke omgeving jij je bedrijf uitoefent. De grote vraag is hoe jij jezelf wilt verhouden tot deze ontwikkelingen. Het gaat dan over positie kiezen binnen digitalisering, robotisering, duurzaamheid, back to nature, verwildering, verstilling et cetera. Door na te denken over deze vragen stel ik regelmatig mijn strategie bij – en die van mijn klanten en hun bedrijven. Los van de praktijk van alledag denk ik na over toekomstscenario’s van mijn eigen bedrijf en maak op basis daarvan keuzes.
Ik brainstorm regelmatig met coachees die een eigen bedrijf willen starten of hun bedrijf een nieuwe impuls willen geven. We brainstormen dan op basis van toekomstscenario’s. Als uit de coaching en motivatieanalyse bijvoorbeeld blijkt dat iemand gelukkig wordt van schrijven, help ik diegene te starten als schrijver. Ook help ik mensen om hun ideeën om te zetten in plannen . Iemand die een bedrijf is begonnen in het schrijven van lesprogramma’s om de Nederlandse taal leuker en gemakkelijker aan te leren. Iemand die vanuit het onderwijs de overstap maakt naar sociaal ondernemer. Iemand die vanuit de politie organisator van skate-evementen voor straatjongeren is geworden. Iemand die als hovenier een andere richting is ingeslagen door zich te specialiseren in groen-voor-steen. Of een maatschap van psychologen die door de scenario’s meer aansluiten op de huidige trends en hun methodieken daarop aanpassen.
Hoe pak je zelf de strategie van je bedrijf aan?
- Maak jezelf los van je huidige praktijk door te gaan brainstormen over de komende tien jaar.
- Verzamel enkele mensen om je heen wier visie op jouw bedrijf jij vertrouwt en waardevol vindt. Als je dit voor je ondernemende klant doet, nodigt je klant de juiste mensen uit voor deze brainstorm.
- Bedenk welke trends en ontwikkelingen binnen en buiten je vakgebied over tien jaar grote impact hebben op jouw bedrijfstak. Gebruik daarbij de trends en ontwikkelingen beschreven in de Trendrede, die te vinden is op internet.
- Kies al brainstormend welke trends en ontwikkelingen de meeste impact zullen hebben op jouw bedrijfstak, op bedrijven zoals jouw bedrijf en prioriteer samen. De discussies daarover zijn erg interessant en geven je veel informatie! Schrijf de vier belangrijkste trends op.
- Werk nu met elkaar de vier toekomstscenario’s uit door alle vier de trends helemaal door te trekken tot het uiterste scenario. Als je bijvoorbeeld digitalisering kiest, bedenk dan wat dat over tien jaar kan betekenen. Welke impact kan de digitalisering in het gekste geval hebben op jouw type bedrijf? Het volledig online werken, het maken van toekomstscenario’s via VR en zo verder. Het is aardig om per trend goed te overdrijven naar wat het zou kunnen worden.
- Heb je per trend een keuze of zijn het ontwikkelingen waarin je wel mee móét om te blijven bestaan? Hoe verhoud je jezelf daartoe?
- Kies je ervoor mee te gaan in deze ontwikkeling of kies je ervoor juist de tegenhanger te worden van die ontwikkeling door je bedrijf te vergroenen, te verstillen, wifivrij te maken, te verwilderen (en alle keuzes ertussenin)?
- Als je alle vier scenario’s hebt uitgedacht, kun je kiezen wat jouw toekomststrategie is.
- Vervolgens kun je de gekozen strategie uitwerken naar concrete doelen op korte en langere termijn.
- Het helpt om jouw persoonlijke motivatie en ambities te koppelen aan je bedrijfsstrategie. Dan geloof je zelf in wat je doet, heb je de krachtigste impact en blijf je actueel of ben je zelfs trendsettend binnen jouw marktsegment.
Los van de praktijk van alledag denk ik na over toekomstscenario’s van mijn eigen bedrijf en maak op basis daarvan keuzes.
Als coach kun je je bijvoorbeeld ontwikkelen tot lifecoach door je te verdiepen in voeding, beweging, non-verbale en creatieve werkwijzen. Door op deze manier in scenario’s te denken, kun je gaten in de markt vinden en je strategie daarop afstemmen.
Dit artikel verscheen eerder in Coachlink Magazine #8 Ondernemen. Anke Meerding is loopbaancoach en conceptontwikkelaar. Zij is de oprichter van Het kantoor van nu.